Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-05-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019

Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019

Met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten voert AFC Ajax de Top 25 van rechtenhouders aan. Ajax verlengde het hoofdsponsorschap met Ziggo tot en met 2027 en de samenwerking met adidas tot en met 2030.


Ondanks het verdwijnen van de sponsormiljoenen van Jumbo, namen de totale sponsorbestedingen in Nederland licht toe tot € 780 miljoen, € 18 miljoen meer dan in 2023. Daarmee zijn de bestedingen voor het eerst weer gelijk aan het niveau van 2019, vóór corona. Kunst & cultuursponsoring nam met 8% toe tot € 64 miljoen, sportsponsoring groeide met 5% tot € 495 miljoen. Bijna twee derde van alle sponsorbestedingen vallen in het sportdomein. De non-spot uitgaven lieten een flinke daling zien. Dit is te verklaren door het verbod op mediasponsoring door online kansspelaanbieders. Kansspelorganisaties doen daarmee in 2024 een klein stapje terug, de grote klap komt echter in 2025 komen.


De sponsorinkomsten van de Top 25 rechtenhouders bedragen in 2024 in totaal € 307,4 miljoen, een stijging van ruim 7% ten opzichte van 2023. Door de sponsorbezuinigingen van Jumbo staat Rabobank in 2024 weer ouderwets op de eerste plaats wat betreft sponsoruitgaven. Hoewel het bedrag in 2024 (€ 16 miljoen) wel vele malen kleiner is dan in de hoogtijdagen van Rabobank als wielrensponsor, staat de bank toch weer op nummer één.


Sponsorbestedingen per domein (x 1 miljoen)

Domein

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Sport

€ 455

€ 390

€ 400

€ 404

€ 470

€ 495

Kunst en cultuur

€ 100

€ 55

€ 53

€ 60

€ 60

€ 64

Maatschappij

€ 70

€ 65

€ 65

€ 65

€ 67

€ 70

Media

€ 145

€ 130

€ 142

€ 150

€ 160

€ 145

Lifestyle

€ 10

€ 5

€ 5

€ 6

€ 5

€ 6

Totaal

€ 780

€ 645

€ 665

€ 685

€ 762

€ 780

 

EK en Olympische Spelen zorgen voor boost in sponsoruitgaven

Sportjaar 2024 was voor de KNVB het jaar waarin Oranje, samen met de partners, eindelijk weer ‘gewoon’ kon deelnemen aan een mondiaal toernooi, zonder corona-maatregelen of een ter discussie staand organiserend land. De kwalificatie voor het EK zorgde voor hogere commerciële opbrengsten, voor het grootste deel veroorzaakt door hogere opbrengsten als gevolg van activaties, barters, reclameborden en shared revenues van EURO 2024. In aanloop naar en tijdens het Europees Kampioenschap pakten de partners van de KNVB flink uit. Daarnaast was 2024 ook een Olympisch jaar waarin NOC*NSF eveneens hogere baten uit sponsors noteerde.  

Trefwoorden: Sportsponsor, sponsorbestedingen

CELTH



||| Nieuws |||

04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
26/05/25
Finalisten ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland’ zijn bekend
De genomineerden voor de titel ‘Beste B&B van Nederland 2025’ zijn door Stichting Bed & Breakfast Nederland bekendgemaakt. De genomineerden bevinden zich in de hoogste kwaliteitsklasse van het officiële B&B-classificatiesysteem.
26/05/25
Primeur op 9 oktober: Eerste editie Dutch Travel Media Awards
Op donderdag 9 oktober 2025 worden nieuwe onderscheidingen voor de mooiste en meest inspirerende reisverhalen uitgereikt.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...