Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-05-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername

Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername

De Amsterdamse hotelier CitizenM komt in handen van de Amerikaanse hotelgigant Marriott. De overname lijkt volgens de berichtgeving in enkele media op het eerste gezicht een klassieke bedrijfsovername, maar het gaat in werkelijkheid om de koop van het merk en de formule. Het vastgoed en de exploitatie van bestaande hotels blijven in handen van de oorspronkelijke aandeelhouders.

 

"Deze recente transactie is een uitstekend voorbeeld van hoe hoteldeals tegenwoordig zelden eenvoudig als 'een overname' te labelen zijn", stelt expert Rob van Ginneken van de Breda University of Applied Sciences. "In werkelijkheid gaat het hier niet om de aankoop van het volledige bedrijf CitizenM, maar specifiek om de merknaam, formule en bijbehorende intellectuele eigendom. Dat betekent dat de exploitatie van bestaande hotels, net als het vastgoed zelf, in handen blijft van de oorspronkelijke aandeelhouders."

 

Dit type deal roept volgens Van Ginneken regelmatig verwarring op, ook in de media. "CitizenM werkt al jaren met een mix van eigendom, huurconstructies en managementcontracten. Dat maakt het nog belangrijker om helder te krijgen wat nu precies wordt verkocht. De koopprijs van 355 tot mogelijk 465 miljoen dollar is dan ook puur gebaseerd op de merkwaarde en staat in schril contrast met eerdere waarderingen van 2 tot zelfs 4 miljard euro waarin ook vastgoed en operationele inkomsten werden meegewogen."

 

Voor geïnteresseerden is het cruciaal om deze onderliggende structuren te begrijpen. Van Ginneken: "Door scherp te kijken naar wie eigenaar is van het vastgoed, wie van de exploitatie, wie verantwoordelijk is voor het dagelijkse hotelmanagement en tot slot wie het merk exploiteert, worden strategieën en belangen van de betrokken partijen veel inzichtelijker."

 

Uiteindelijk is dit volgens de expert een signaal dat de hotelwereld steeds meer werkt volgens het model van scheiding van merk, eigendom en operatie. "Marriott vergroot zijn portfolio met een sterk merk, terwijl CitizenM via het veel grotere Marriott-netwerk verder groeit; ieder vanuit een andere rol, maar met gedeeld belang in merkwaarde en schaalvergroting."

Trefwoorden: Bedrijfsovername, merknaam, hotelformule

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.