Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-05-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername

Deal tussen hotelier CitizenM en hotelgigant Marriott is geen bedrijfsovername

De Amsterdamse hotelier CitizenM komt in handen van de Amerikaanse hotelgigant Marriott. De overname lijkt volgens de berichtgeving in enkele media op het eerste gezicht een klassieke bedrijfsovername, maar het gaat in werkelijkheid om de koop van het merk en de formule. Het vastgoed en de exploitatie van bestaande hotels blijven in handen van de oorspronkelijke aandeelhouders.

 

"Deze recente transactie is een uitstekend voorbeeld van hoe hoteldeals tegenwoordig zelden eenvoudig als 'een overname' te labelen zijn", stelt expert Rob van Ginneken van de Breda University of Applied Sciences. "In werkelijkheid gaat het hier niet om de aankoop van het volledige bedrijf CitizenM, maar specifiek om de merknaam, formule en bijbehorende intellectuele eigendom. Dat betekent dat de exploitatie van bestaande hotels, net als het vastgoed zelf, in handen blijft van de oorspronkelijke aandeelhouders."

 

Dit type deal roept volgens Van Ginneken regelmatig verwarring op, ook in de media. "CitizenM werkt al jaren met een mix van eigendom, huurconstructies en managementcontracten. Dat maakt het nog belangrijker om helder te krijgen wat nu precies wordt verkocht. De koopprijs van 355 tot mogelijk 465 miljoen dollar is dan ook puur gebaseerd op de merkwaarde en staat in schril contrast met eerdere waarderingen van 2 tot zelfs 4 miljard euro waarin ook vastgoed en operationele inkomsten werden meegewogen."

 

Voor geïnteresseerden is het cruciaal om deze onderliggende structuren te begrijpen. Van Ginneken: "Door scherp te kijken naar wie eigenaar is van het vastgoed, wie van de exploitatie, wie verantwoordelijk is voor het dagelijkse hotelmanagement en tot slot wie het merk exploiteert, worden strategieën en belangen van de betrokken partijen veel inzichtelijker."

 

Uiteindelijk is dit volgens de expert een signaal dat de hotelwereld steeds meer werkt volgens het model van scheiding van merk, eigendom en operatie. "Marriott vergroot zijn portfolio met een sterk merk, terwijl CitizenM via het veel grotere Marriott-netwerk verder groeit; ieder vanuit een andere rol, maar met gedeeld belang in merkwaarde en schaalvergroting."

Trefwoorden: Bedrijfsovername, merknaam, hotelformule

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.