Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-05-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen

Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Foto: VisitCopenhagen

Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.

Vorig jaar veranderde de Deense hoofdstad Kopenhagen de wereldwijde toerismeagenda door CopenPay te introduceren, een pilotprogramma waarin groene daden als valuta werden ingezet. Bezoekers konden gratis culturele ervaringen verdienen door milieubewuste acties uit te voeren. In 2024 overtrof het pilotprogramma de verwachtingen. Tijdens de 4 weken durende run van CopenPay steeg de fietsverhuur met 29%, werd er tonnen zwerfvuil verzameld en zei 98% van de deelnemers dat ze het initiatief zouden aanbevelen.

Reizigers belonen voor duurzaam gedrag

Nu is CopenPay terug - meer dan verdrievoudigd in omvang met 90 deelnemende attracties en met een looptijd van negen weken. "Door meer verantwoorde acties te integreren in de bezoekerservaring, herdefinieert CopenPay hoe we in Kopenhagen toerisme benaderen. In plaats van meer toeristen naar de stad te brengen, is het doel van CopenPay om onze bezoekers aan te sporen en hen bewuster te maken van duurzamer reizen door Kopenhagen op een meer verantwoorde manier te verkennen en tegelijkertijd beloond te worden met unieke ervaringen,” zegt Søren Tegen Pedersen, CEO van organisator Wonderful Copenhagen.

Het initiatief is bedoeld om toeristen bewuster te maken van de duurzamere keuzes die zij kunnen maken tijdens hun verblijf in de Deense hoofdstad. Van 17 juni tot en met 17 augustus kunnen toeristen ‘betalen’ met goede daden. Zo kunnen zij kiezen om de fiets te pakken in plaats van een taxi, te genieten van een plantaardige lunch of de stad te verkennen met het openbaar vervoer. In ruil voor deze duurzamere keuzes worden gratis yogalessen, rondleidingen en korting op attracties aangeboden.

Extra voordelen voor treinreizigers

De grootste impact van toerisme op het klimaat komt van vervoer. "Daarom moedigen we dit jaar reizigers aan om de trein naar Kopenhagen te nemen. Bovendien willen we dat bezoekers minder reizen maar langer blijven. Daarom belonen we bezoekers die vier dagen of langer blijven door voordelen aan te bieden zoals gratis fietsverhuur of een vegetarische maaltijd,” zegt Søren Tegen Pedersen.

De after movie van vorig jaar



Link: https://www.wonderfulcopenhagen.com/wonderful-copenhagen/collaborate-us/international-press/copenpay-returns-3-times-bigger-copenhagen-now-rewards-tourists-who-arrive-train
Trefwoorden: dmo, cmo, duurzaam toerisme, Denemarken

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.