Verrassende reistrends lente 2025: Valencia aan kop, onbekend populair en slim boeken loont

De lente brengt niet alleen zonnige dagen, maar ook verrassende verschuivingen in onze reisgewoonten. Dé VakantieDiscounter ziet opmerkelijke verschuivingen in de boekingen voor de komende Hemelvaart en Pinksteren.
Stedentrips: Valancia aan kop, onbekende steden winnen snel terrein
Waar we vorig jaar misschien massaal naar de bekende hotspots trokken voor een stedentrip, ziet de VakantieDiscounter een duidelijke verschuiving. Valencia is dé populairste stedentripbestemming, en verslaat daarmee Barcelona en Lissabon. "Valencia combineert cultuur, strand en een mild klimaat, dit trekt Nederlandse reizigers aan”, aldus Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter.
Ook aan de onderkant van de ranglijst gebeurt er van alles. Steden als Tirana (Albanië), Krakau, Dublin, Granada en Sofia winnen razendsnel aan populariteit. Dublin is tijdens Pinksteren zelfs een opvallende nieuwkomer. Vlaanderen legt uit: "Reizigers die verder kijken dan de bekende top 10, vinden hier verrassend veel waarde voor hun geld. Doordat de steden minder populair zijn, liggen de kosten doorgaans lager.” Ze voegt daaraan toe: "Dat deze bestemmingen meer worden geboekt, laat daarnaast zien dat vakantiegangers steeds nieuwsgieriger worden naar onbekende bestemmingen. Tegenwoordig wordt de populariteit van bestemmingen ook sterk beïnvloed door televisieprogramma’s, social influencers en social media. Zo werd Albanië aanzienlijk populairder nadat ‘Wie is de Mol’ daar is opgenomen.”
Verder valt op dat vooral stelletjes een stedentrip boeken rond Hemelvaart en Pinksteren. Tijdens Pinksteren is zelfs meer dan 80% van de stedentripboekingen voor twee personen. "We zien dat stedentrips steeds vaker draaien om quality time met z’n tweeën, zonder kinderen of familie”, besluit Laura Vlaanderen.
Verre bestemmingen: Dalende bestedingen door slim boekende consument
Opvallend is dat, ondanks de groeiende populariteit van verre bestemmingen zoals Dubai en Marrakech, de gemiddelde uitgave per stedentrip daalt met maar liefst 10% ten opzichte van vorig jaar. "We zien dat reizigers vaker slim boeken, bijvoorbeeld buiten de piekperiode of door vroeg te boeken. Verre reizen komen zo toch binnen bereik voor meer mensen,” constateert Vlaanderen.
Ze geeft tips: "Vakantiegangers besparen vaak door te kiezen voor een vlucht met overstap, minder goede vluchttijden of een vliegveld verder weg, maar kunnen ook besparen door te kiezen voor een minder luxe accommodatie en door slim te kiezen voor de dagen en reisperiode. Soms scheelt een nachtje korter of langer in verhouding heel veel geld of kun je langer blijven voor hetzelfde geld.”