Geplaatst op: 08-05-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid

Themaroutes, erfgoed en het groeiende belang van recreatief fietsen

Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid

In mei lanceert RBT Heuvelrug & Vallei een fietscampagne die recreatie koppelt aan actuele thema’s als gezondheid, duurzaamheid en erfgoed. Met vernieuwde themaroutes, winacties en kindvriendelijke tochten speelt de campagne in op de groeiende behoefte aan groene, bewuste beleving.

 

Nieuw zijn routes rond thema’s als militaire geschiedenis, streekproducten en natuur. Deze zijn beschikbaar via fietsen.opdeheuvelrug.nl en sluiten aan op het vernieuwde fietsknooppuntensysteem van Routebureau Utrecht. Toeristische Overstappunten (TOP’s) bieden handige startlocaties met voorzieningen.

 

Erfgoed en educatie: 80 jaar vrijheid en de Grebbelinie

De Grebbelinie krijgt extra aandacht in het kader van 80 jaar vrijheid, met educatieve stops voor jong en oud. Ook kastelen, buitenplaatsen en landgoederen zijn opgenomen in de routes.

 

Ook voor sportieve fietsers en gezinnen

De regio is aantrekkelijk voor zowel sportieve fietsers als gezinnen. Met het grootste MTB-netwerk van Nederland, populaire klimroutes en toegankelijke e-bikepaden is er voor ieder wat wils. Gezinnen kunnen kiezen uit kortere, speelse routes.

 

Gezond en duurzaam: de fiets als toekomstbestendig vervoermiddel

Fietsen is niet alleen gezond en duurzaam, maar ook economisch waardevol. In de provincie Utrecht worden jaarlijks 19,3 miljoen fietstochten gemaakt, goed voor een geschatte besteding van 54 miljoen euro.

 

Meer druk, minder ruimte: de noodzaak van spreiding en zonering

Door toenemende druk op natuurgebieden is spreiding belangrijker dan ooit. Themafietsen helpt recreatie te geleiden en kwetsbare natuur te beschermen. De campagne speelt hierop in met zonering, educatie en het promoten van minder bekende plekken.

Trefwoorden: Fietscampagne, fietsrecreatie, thema's

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.