Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-05-2025
Auteur: Marc Gerlings

Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven toegevoegd aan directie VVV Zuid-Limburg

Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven toegevoegd aan directie VVV Zuid-Limburg
Twee nieuwe Algemeen directeuren Hanneke van Eijndhoven en Manon Luijten (vlnr). Foto: Visit Zuid-Limburg.
Met ingang van 1 juni 2025 zijn Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven benoemd tot Algemeen directeur van Stichting VVV Zuid-Limburg (Visit Zuid-Limburg). Samen met huidig Adjunct directeur Edith Kurris, verantwoordelijk voor de invulling van de interne organisatie, geven zij leiding aan de organisatie en inhoud aan het beleid. 

Visit Zuid-Limburg speelt steeds nadrukkelijker een rol in de ontwikkeling van de regio waar het gaat om de balans tussen de toeristische aantrekkelijkheid en het woongenot van de eigen bewoners. Naast marketing gericht op de bezoekers is het samenspel met de stakeholders daarbij van toenemend belang. Beleidsmatig zal Manon Luijten zich vooral richten op het bestemmingsmanagement en marketing van Zuid-Limburg en Hanneke van Eijndhoven wordt verantwoordelijk voor de relatie met stakeholders, zoals overheden, ondernemers en bewoners en de doorontwikkeling van de organisatie Visit Zuid-Limburg.

Manon Luijten is al geruime tijd werkzaam als marketingmanager van Visit Zuid-Limburg, Hanneke van Eijndhoven was programmamanager vrijetijdseconomie bij Economische Samenwerking Zuid-Limburg. Manon en Hanneke volgen Anya Niewierra op die onlangs afscheid nam als algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg.

Zorgen voor balans

Visit Zuid-Limburg speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van toerisme en recreatie in Zuid-Limburg. Door middel van verzamelen van kennis en inzichten, het leveren van een bijdrage aan duurzame innovatie en door het vertellen van verhalen over de toeristische recreatieve kernkwaliteiten van onze regio. Zuid-Limburg is een aantrekkelijke toeristische regio met prachtige mogelijkheden en de nodige uitdagingen. 

Bestuursvoorzitter Wim Heuts: "Naast het toeristisch op de kaart zetten van Zuid-Limburg zal onze regio de komende jaren meer dan ooit moeten zorgen voor een goede balans om de kwaliteit van onze leefomgeving in stand te houden. Samen met de gemeenten en de ondernemers in onze regio mag Visit Zuid-Limburg daar een voortrekkersrol in spelen. Bestemmingsmarketing en stakeholdermanagement zijn twee eigenstandige specialismen. Op die twee aandachtsgebieden had de regio al twee sterke spelers in huis. Manon Luijten en Hanneke van Eijndhoven hebben de bewezen kwaliteiten om die beide rollen te vervullen. Twee krachtige vrouwen die elkaar goed aanvullen. De juiste vrouwen op de juiste plaats.”

Manon Luijten: "Visit Zuid-Limburg zet onze regio van oudsher toeristisch op de kaart, maar tegenwoordig is het vooral bestemmingsmanagement, waarbij het belang van een duurzame toekomst voor de regio centraal staat. Dergelijke strategische keuzes hebben wij samen met onze stakeholders gemaakt. Met overheid, ondernemers en bewoners. In dat verband vullen Hanneke en ik elkaar goed aan en hebben echt een klik.”

Hanneke van Eijndhoven: "Ik heb jarenlange ervaring met ondernemers en stakeholdermanagement bij Bouwend NL in Zuid-NL. Zuid-Limburg is mijn thuis, hier ben ik gebakken en hier zet ik mij met hart en ziel voor in. Als programmamanager vrijetijdseconomie heb ik een bijdrage mogen leveren aan de uitvoering van de visie VTE Bestemming Zuid-Limburg 2030. Samen met 16 Zuid-Limburgse gemeenten en stakeholders als Visit Zuid-Limburg. Zo heb ik Manon ook leren kennen en wij schakelen echt heel soepel samen.”

Visit Zuid-Limburg is de kennispartner voor bestemmingsmanagement en marketing. Met 22.000 banen, een directe omzet van 2,2 miljard en jaarlijks 6,8 miljoen overnachtingen zijn toerisme en recreatie van groot economisch belang voor Zuid-Limburg.

Visit Zuid-Limburg heeft 31 medewerkers en tevens zijn gidsen en vrijwilligers verbonden aan de organisatie. De organisatie wordt onder meer gefinancierd door de bijdrage van de 800 partners en door 16 Zuid-Limburgse gemeenten en de Duitse gemeente Selfkant.
Trefwoorden: Zuid Limburg, VVV, directie, management, marketing, destinatie, visie

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...