Van der Valk en Fletcher populairste hotels voor Nederlanders

Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking heeft de afgelopen drie jaar minstens één nacht in een Nederlands hotel doorgebracht. Uit de Nationale Benchmark Hotelketens van onderzoeksbureau Multiscope blijkt dat 52% van de Nederlanders, oftewel circa 7,6 miljoen mensen, in deze periode in een hotel in eigen land verbleef. Samen waren zij goed voor bijna 27,2 miljoen hotelbezoeken.
Van der Valk en Fletcher zijn marktleiders
De hotelmarkt in Nederland wordt gedomineerd door Van der Valk en Fletcher Hotels. Van de ondervraagden gaf 27% aan in de afgelopen drie jaar bij Van der Valk te hebben overnacht. Fletcher Hotels volgt met 22%. De top vijf wordt gecompleteerd door NH Hotels, ibis en Bastion Hotels.
Langste verblijven bij Enjoyhotels
Nederlandse hotelbezoekers verblijven gemiddeld 1,8 nachten in een hotel. Opvallend is de lange gemiddelde verblijfsduur bij Enjoyhotels, waar gasten gemiddeld 4,1 nachten doorbrengen. Corendon Hotels volgt met een gemiddelde van 3,5 nachten. Ook bij Stayokay, Westcord Hotels en Bilderberg is de gemiddelde verblijfsduur met respectievelijk 2,0, 1,9 en 1,9 nachten relatief lang.
Zakelijk versus privé
Het overgrote deel van de hotelovernachtingen in Nederland is privé (83%). Echter, 17% van alle hotelbezoeken is zakelijk van aard. Bij Hampshire Hotels is het aandeel zakelijke overnachtingen met 52% het hoogst. Ook bij Postillion Hotels (41%), Mercure (40%), NH Hotels (32%) en Leonardo Hotels (32%) is het percentage zakelijke gasten relatief hoog.