Geplaatst op: 02-05-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Burgers’ Zoo verbetert klanttevredenheid met AI-agent

Burgers’ Zoo verbetert klanttevredenheid met AI-agent

Koninklijke Burgers’ Zoo zet kunstmatige intelligentie in om de klantenservice te verbeteren. In samenwerking met Watermelon, ontwikkelaar van AI-agentplatformen, heeft het dierenpark de digitale klantenservice grotendeels geautomatiseerd. Door de inzet van de AI-agent kan het dierenpark het stijgende aantal bezoekersvragen sneller beantwoorden. Hierdoor vermindert de werkdruk bij de receptie aanzienlijk en hebben medewerkers meer tijd voor persoonlijk contact met bezoekers.

 

80 procent online chats geautomatiseerd

Burgers’ Zoo ontvangt jaarlijks meer dan 1,1 miljoen bezoekers. De combinatie van drukke balies, telefoontjes en online vragen maakt het helpen van bezoekers steeds uitdagender. De AI-agent beantwoordt 24/7 veel voorkomende vragen van bezoekers over openingstijden, tickets en parkeergelegenheid. Circa 80 procent van de vragen worden afgehandeld zonder menselijke tussenkomst. Alleen complexe of afwijkende vragen worden doorgestuurd naar medewerkers.

 

Up-to-date klantenservice

De AI-agent blijft automatisch up-to-date doordat hij veranderingen op de website van Burgers’ Zoo in de gaten houdt. Alexander Wijninga, mede-oprichter van Watermelon legt uit: "Als er bijvoorbeeld iets wijzigt in de openingstijden of ticketprijzen, past de AI-agent die informatie direct aan in zijn antwoorden. Ook kan het serviceteam zelf extra informatie toevoegen, bijvoorbeeld over tijdelijke evenementen of seizoensacties.”

 

De inzet van de AI-agent is duidelijk merkbaar op de werkvloer van Burgers’ Zoo. "We merken dat collega’s minder telefoontjes en routinevragen hoeven te behandelen,” zegt Dennis Rensen van Burgers’ Zoo. "Daardoor hebben ze meer tijd om zich te richten op persoonlijk contact met onze bezoekers of te helpen in het park.”

Trefwoorden: AI, digitaal, digitale klantenservice, geautomatiseerd

CELTH



||| Nieuws |||

10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
HISWA-RECRON in hoger beroep voor onuitvoerbaar beleid emissieloos varen
Twee brancheorganisaties HISWA-RECRON en Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van Stat...
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
08/12/25
Exclusief voor leden
Culinaire ervaringen naar hoger plan met Epicurean Enrichment Studio
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
08/12/25
Exclusief voor leden
Ketel One wint een World Travel Award
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...