Geplaatst op: 25-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid

Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid

Vanaf dit voorjaar kunnen fietsers in de provincie Utrecht genieten van een significant verbeterd recreatief fietsroutenetwerk. In een gezamenlijke inspanning heeft de provincie Utrecht, in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete netwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer aan verbonden fietsroutes.

De provincie Utrecht staat bekend om haar actieve bevolking, met een bovengemiddelde deelname aan recreatieve activiteiten zoals fietsen, wandelen en varen. Jaarlijks worden er naar schatting ruim 19 miljoen recreatieve fietstochten van een uur of langer in de provincie ondernomen door zowel inwoners als bezoekers.

Compleet herzien netwerk

De herziening omvatte de volledige vervanging van de bewegwijzering met de bekende wit-groene fietsknooppuntenborden. Dit landelijke systeem, dat al meer dan 25 jaar een populaire manier is voor recreatieve fietsers om hun weg te vinden, stelt gebruikers in staat om eenvoudig van knooppunt naar knooppunt te fietsen via genummerde borden en duidelijke pijlen. Hierdoor kunnen fietsers moeiteloos zelf routes plannen en profiteren van talloze bestaande fietsroutes die de mooiste en beste paden met elkaar verbinden.

Jeroen van Noort, manager van het Routebureau Utrecht, benadrukt de omvang van de operatie: "In samenwerking met alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties is een nieuw en ambitieus ontwerp gemaakt. Hierbij zijn verbindingen gewijzigd, komen te vervallen of zijn juist betere routes toegevoegd. Zo werken we aan een optimaal netwerk met aantrekkelijke, comfortabele en veilige routes voor de recreatieve fietser”.

Gedeputeerde Rob van Muilekom is enthousiast over de vernieuwing: "Mooi dat het fietsroutenetwerk is vernieuwd én verbeterd. Lekker buiten bewegen is goed voor de gezondheid. Dus pak de fiets en ontdek al het moois dat onze provincie te bieden heeft, zoals het erfgoed en de natuur- en recreatiegebieden.”

Winter benut voor de werkzaamheden

De werkzaamheden aan de bewegwijzering zijn voornamelijk in de wintermaanden uitgevoerd om de hinder voor fietsers te minimaliseren. Daarnaast zijn diverse routeplanners, kaarten en recreatieve fietsroutes geactualiseerd. Het komende fietsseizoen zal gebruikt worden voor een extra controle van het vernieuwde netwerk en de verdere ontwikkeling en verbetering van thematische fietsroutes.

Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietsroutes, fietsroutenetwerken, Utrecht

CELTH



||| Nieuws |||

03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Breda voegt curlingbanen toe aan winterprogrammering
Nederlandse steden bieden steeds meer winterprogrammering aan. Breda gaat verder dan een ijsbaan. De silent disco staat weer op het programma en nieuw zijn de curlingbanen.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.
14/11/25
Noordwijk presenteert magazine over herbronnen
Op 13 november presenteerde Noordwijk Marketing het nieuwe magazine MOMENT – Herbronnen in Noordwijk: een inspirerend tijdschrift voor mensen die hier wonen en komen over gezond genieten, rust, natuur, cultuur en actief buiten zijn aan de kust. Het is meteen ook de start van de campagne van deze destinatie.
28/10/25
Maarten meet-up in Utrecht
Op zaterdag 8 november viert de Domtoren het feest van Sint Maarten met een bijzondere bijeenkomst voor alle Utrechters die Maarten heten – of een naam dragen die daarvan is afgeleid, meldt Utrecht Marketing. Tijdens de zogeheten Grote Maarten Meet-up opent de toren zijn deuren voor een feestelijke viering in het teken van de Utrechtse beschermheilige.
08/10/25
Najaarscampagne Friesland 'Opfriesen'
We gaan weer Opfriesen! Opladen zoals dat alleen in Friesland kan. Merk Fryslân zet de provincie neer als bestemming om actief op uit te gaan en daarmee je batterij op te laden. Ook al is het najaar en kouder, je wordt er warm van.