Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-04-2025
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!

Bezoek draagt bij aan vitale, duurzame en leefbare regio

Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!

Met een feestelijke bijeenkomst bij Paleis Soestdijk is op donderdag 10 april het toeristisch seizoen 2025 geopend. Tegelijk viert het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum, een belangrijk moment voor de regio én voor het netwerk van partners waarmee al tien jaar wordt samengewerkt aan recreatie en toerisme op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei.


Tien jaar RBT Heuvelrug & Vallei: samen vooruit naar een gastvrije, vitale regio

Wat in 2015 begon als regionale samenwerking tussen een handvol gemeenten, is uitgegroeid tot een stevig netwerk van negen gemeenten en meer dan 500 regiopartners. Samen bouwen RBT Heuvelrug & Vallei en haar partners aan een aantrekkelijke bestemming voor zowel bewoners als bezoekers en aan een sector die steeds meer bijdraagt aan werkgelegenheid, economische vitaliteit, duurzaamheid en sociale samenhang. Als netwerkregisseur verbindt RBT Heuvelrug & Vallei publieke en private partijen, deelt kennis en data en helpt partners inspelen op trends in de gastvrijheidseconomie.


Economische kracht en campagnes met impact

Recreatie en toerisme vormen een stevige economische motor voor de provincie Utrecht en voor de regio Utrechtse Heuvelrug en Vallei, met een jaarlijkse toegevoegde waarde van circa €700 miljoen. Tussen 2014 en 2023 is het aantal banen in de gastvrijheidssector gegroeid van 9.994 naar 12.603 – een toename van meer dan 2.600 banen. Jaarlijks vinden er in de regio meer dan 1,8 miljoen overnachtingen plaats – een belangrijke bron van inkomsten, maar ook van maatschappelijke waarde, doordat het voorzieningen als horeca, winkels en cultuur- en erfgoedlocaties in stand houdt. Om die waarde te behouden én te versterken, ontwikkelde RBT Heuvelrug & Vallei campagnes rond thema’s als wandelen, fietsen, kastelen & buitenplaatsen, vakantie op de Heuvelrug, de Grebbelinie en zakelijk bezoek. Door de focus op natuur, gezond bewegen, erfgoed en cultuur trekt de regio bezoekers die passen bij de waarden van rust, ruimte en inspiratieMet miljoenen jaarlijkse contactmomenten hebben de campagnes een groot bereik – én een duidelijk doel: bijdragen aan een duurzame, vitale, leefbare regio.
 

Agenda Bestemming Heuvelrug 2026 – 2030

Ook in de komende jaren blijft RBT Heuvelrug & Vallei zich inzetten voor duurzame groei, innovatie en verbinding. Nieuwe digitale middelen en data-gedreven campagnes helpen om de regio nóg beter zichtbaar en vindbaar te maken, voor zowel binnenlandse als internationale gasten. De focus blijft op kwaliteitstoerisme dat past bij de waarden van de regio: natuur, historie, kleinschaligheid en aandacht voor elkaar. De trends, ontwikkelingen en cijfers vragen om een nieuw toekomstperspectief. Als opvolger van Agenda Bestemming Heuvelrug 2022 – 2025 ontwikkelt RBT Heuvelrug & Vallei een nieuwe Agenda Bestemming Heuvelrug 2026 – 2030 die op 18 september 2025 gepresenteerd wordt.


Jubileumjaar 

De feestelijke sfeer die tijdens de bijeenkomst goed aanwezig was, zet RBT Heuvelrug & Vallei kracht bij met jubileumacties, zoals een maandelijkse winactie waarbij mensen kunnen raden waar de RBT-auto geparkeerd staat en interviews met partners van het eerste uur, mensen en organisaties die vanaf het begin of op hun eigen manier bijdragen aan de kracht van de regio. Wie mee wil doen aan de jubileumacties kan zich via de website inschrijven voor de nieuwsbrief of de sociale mediakanalen volgen om op de hoogte te blijven. Kijk voor meer informatie op opdeheuvelrug.nl.

Trefwoorden: Samenwerking, recreatie en toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...