Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst

Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst

Koninklijke Jaarbeurs heeft haar geïntegreerd jaarverslag 'Samen duurzaam verder' gepubliceerd, waarin de resultaten van 2024 en de strategie voor de toekomst centraal staan.

Het afgelopen jaar verwelkomde de Jaarbeurs 2,3 miljoen bezoekers in Utrecht en zag het aantal grote meerdaagse beurzen en (internationale) congressen van derden aanzienlijk stijgen. De focus voor de komende jaren ligt op duurzaamheid, innovatie en het versterken van de positie in de strategische markten Agrifood, Zorg en Bouw & Installatie.   

Recordaantal bezoekers en tevreden organisatoren in 2024

Jaarbeurs kijkt met tevredenheid terug op 2024. Met 2,3 miljoen bezoekers in Utrecht werd een aanzienlijk aantal mensen bereikt. Ook de organisatoren van evenementen waren positief gestemd, met een gemiddelde beoordeling van 7,9 voor de faciliteiten en dienstverlening van de Jaarbeurs. Dit is een stijging ten opzichte van de vorige meting. Een opvallende groei was te zien in het aantal grote gast-evenementen, dat toenam van 38 in 2023 naar 49 in 2024. In Nederland groeide het aantal eigen vak- en consumentenbeurzen 18 naar 24. Daarnaast vonden 2.903 kleinere congressen en vergaderingen plaats, dat waren er 150 minder dan een jaar eerder.

Succesvolle evenementen en nieuwe initiatieven

In 2024 lanceerde Jaarbeurs diverse nieuwe beursconcepten, waaronder de Impact Fair, DigiBouw, Travel & Tech, Future Facade en de European Smart City Expo (ESCE). Deze initiatieven tonen de ambitie van Jaarbeurs om in te spelen op actuele ontwikkelingen en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Daarnaast werd de positie in de onderwijsmarkt versterkt door de overname van onderwijsvakbeurs IPON en kennisplatform IPON.nl.

CEO Jeroen van Hooff benadrukt het succesvolle jaar: "Jaarbeurs kijkt terug op een mooi jaar en heeft genoten van de rijkheid die Jaarbeurs te bieden heeft. Er vonden volop bijzondere, inspirerende en waardevolle ontmoetingen plaats. We begonnen het jaar traditiegetrouw met een ontbijt voor ruim honderd internationale ambassadeurs als start van de Vakantiebeurs en sloten af met spectaculaire evenementen als Disney on Ice en Circusfestival Utrecht. Vakbeurzen als ICT&Logistiek en Logistica Next, Cybersec Netherlands en publieksbeurs KreaDoe overtroffen alle verwachtingen. Ik ben trots op de nieuwe initiatieven die we hebben zoals DigiBouw, Future Facade, Travel & Tech en de Impact Fair. Een van de hoogtepunten was de première van Moulin Rouge! De musical in ons Beatrix Theater.”

Focus op duurzaamheid en maatschappelijke impact

Jaarbeurs zet zich niet alleen in voor het organiseren van succesvolle evenementen, maar ook voor een duurzame bedrijfsvoering en maatschappelijke betrokkenheid. Zo werd in 2024 de eerste editie van de Impact Fair georganiseerd, een evenement voor iedereen die zich inzet voor een goed doel of actief is als sociaal ondernemer. Ook bood Jaarbeurs de locatie aan tegen een gereduceerd tarief voor de eerste Nationale Dag van de Vrouwengezondheid.

Pascal van Gool, CFO van Koninklijke Jaarbeurs, licht toe: "Jaarbeurs is al jaren koploper als het gaat om het verduurzamen van de organisatie. We nemen initiatieven om emissies te reduceren, zetten in op vitaliteit en diversiteit, vangen Oekraïense vluchtelingen op en steunen diverse goede doelen, zoals het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie en het Helen Dowling Instituut.” In het kader van diversiteit en inclusie organiseerde Jaarbeurs in 2024 een diversiteitsweek met verschillende activiteiten gericht op bewustwording en inclusie.   

Versterking internationale positie en financiële resultaten

Jaarbeurs heeft in 2024 haar internationale positie verder versterkt. Vanuit Nederland werden vier internationale beurzen georganiseerd: VIV China, Health and Nutrition Asia in Bangkok, VIV Africa in Kigali en Cybersec Europe. Financieel gezien was 2024 een bijzonder jaar, mede door de verkoop van het aandeel in de Chinese joint venture VNU Exhibitions Asia (VNU EA). De netto omzet bedroeg € 92,9 miljoen en het nettoresultaat kwam uit op € 85,6 miljoen. Een jaar eerder lag het netto-resultaat, zonder de verkoop, nog op € 9,9 miljoen. Door de verkoop leverde Jaarbeurs wel omzet in, die daalde van € 134,7 miljoen naar € 92,9 miljoen. Van de netto-omzet wordt 91% gegenereerd door in Nederland gehouden vakbeurzen, consumentenbeurzen, congressen, vergaderingen en evenementen. Jaarbeurs investeerde in 2024 ruim twee maal zoveel als een jaar eerder: € 9,9 miljoen.

Koers richting 2030

Met de nieuwe strategie zet Jaarbeurs vol koers richting 2030, waarbij de focus ligt op verbinden, vernieuwen en verduurzamen. De organisatie wil een plek zijn waar mensen en markten samenkomen om te groeien, op een duurzame, bevlogen en vernieuwende manier.

Vastgoedstrategie

De vastgoedstrategie van Jaarbeurs richt zich op de drie kerngebieden: het Beatrixgebouw, de beurshallen en het Merwedekanaalgebied. Het Beatrixgebouw, waar het theater, het vergadercentrum en horeca zijn gevestigd, krijgt een vernieuwde uitstraling. De beurshallen worden gemoderniseerd en beter afgestemd op de behoeften van exposanten en bezoekers.

Een belangrijke ontwikkeling binnen deze strategie is het onderzoek naar de bouw van een nieuwe beurshal. Deze multifunctionele ruimte moet niet alleen geschikt zijn voor beurzen, maar ook voor indoorsport en versterkte muziek. De vraag naar dergelijke locaties groeit in Utrecht en Jaarbeurs wil inspelen op deze behoefte.

Daarnaast wordt gewerkt aan zichtbare verbeteringen op korte termijn. Zo wordt in 2025 gewerkt aan plannen om de toiletten, garderobes en andere bezoekersvoorzieningen zo snel mogelijk te vernieuwen. Ook wordt de bewegwijzering verbeterd en krijgt het complex een modernere uitstraling.

Voor het Merwedekanaalgebied wordt gewerkt aan een integrale visie, waarbij ruimte is voor parkeren, logistiek en nieuwe functies zoals woningen en kantoren. Samen met de gemeente Utrecht werkt Jaarbeurs aan een Omgevingsvisie. Naar verwachting zal de totale herontwikkeling minimaal 10 tot 15 jaar duren. De nieuwbouwinvesteringen zullen deels worden gefinancierd met eigen middelen en deels met externe financiering.

Trefwoorden: beurzen, evenementen, congressen, Jaarbeurs

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.