Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst

Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst

Koninklijke Jaarbeurs heeft haar geïntegreerd jaarverslag 'Samen duurzaam verder' gepubliceerd, waarin de resultaten van 2024 en de strategie voor de toekomst centraal staan.

Het afgelopen jaar verwelkomde de Jaarbeurs 2,3 miljoen bezoekers in Utrecht en zag het aantal grote meerdaagse beurzen en (internationale) congressen van derden aanzienlijk stijgen. De focus voor de komende jaren ligt op duurzaamheid, innovatie en het versterken van de positie in de strategische markten Agrifood, Zorg en Bouw & Installatie.   

Recordaantal bezoekers en tevreden organisatoren in 2024

Jaarbeurs kijkt met tevredenheid terug op 2024. Met 2,3 miljoen bezoekers in Utrecht werd een aanzienlijk aantal mensen bereikt. Ook de organisatoren van evenementen waren positief gestemd, met een gemiddelde beoordeling van 7,9 voor de faciliteiten en dienstverlening van de Jaarbeurs. Dit is een stijging ten opzichte van de vorige meting. Een opvallende groei was te zien in het aantal grote gast-evenementen, dat toenam van 38 in 2023 naar 49 in 2024. In Nederland groeide het aantal eigen vak- en consumentenbeurzen 18 naar 24. Daarnaast vonden 2.903 kleinere congressen en vergaderingen plaats, dat waren er 150 minder dan een jaar eerder.

Succesvolle evenementen en nieuwe initiatieven

In 2024 lanceerde Jaarbeurs diverse nieuwe beursconcepten, waaronder de Impact Fair, DigiBouw, Travel & Tech, Future Facade en de European Smart City Expo (ESCE). Deze initiatieven tonen de ambitie van Jaarbeurs om in te spelen op actuele ontwikkelingen en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Daarnaast werd de positie in de onderwijsmarkt versterkt door de overname van onderwijsvakbeurs IPON en kennisplatform IPON.nl.

CEO Jeroen van Hooff benadrukt het succesvolle jaar: "Jaarbeurs kijkt terug op een mooi jaar en heeft genoten van de rijkheid die Jaarbeurs te bieden heeft. Er vonden volop bijzondere, inspirerende en waardevolle ontmoetingen plaats. We begonnen het jaar traditiegetrouw met een ontbijt voor ruim honderd internationale ambassadeurs als start van de Vakantiebeurs en sloten af met spectaculaire evenementen als Disney on Ice en Circusfestival Utrecht. Vakbeurzen als ICT&Logistiek en Logistica Next, Cybersec Netherlands en publieksbeurs KreaDoe overtroffen alle verwachtingen. Ik ben trots op de nieuwe initiatieven die we hebben zoals DigiBouw, Future Facade, Travel & Tech en de Impact Fair. Een van de hoogtepunten was de première van Moulin Rouge! De musical in ons Beatrix Theater.”

Focus op duurzaamheid en maatschappelijke impact

Jaarbeurs zet zich niet alleen in voor het organiseren van succesvolle evenementen, maar ook voor een duurzame bedrijfsvoering en maatschappelijke betrokkenheid. Zo werd in 2024 de eerste editie van de Impact Fair georganiseerd, een evenement voor iedereen die zich inzet voor een goed doel of actief is als sociaal ondernemer. Ook bood Jaarbeurs de locatie aan tegen een gereduceerd tarief voor de eerste Nationale Dag van de Vrouwengezondheid.

Pascal van Gool, CFO van Koninklijke Jaarbeurs, licht toe: "Jaarbeurs is al jaren koploper als het gaat om het verduurzamen van de organisatie. We nemen initiatieven om emissies te reduceren, zetten in op vitaliteit en diversiteit, vangen Oekraïense vluchtelingen op en steunen diverse goede doelen, zoals het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie en het Helen Dowling Instituut.” In het kader van diversiteit en inclusie organiseerde Jaarbeurs in 2024 een diversiteitsweek met verschillende activiteiten gericht op bewustwording en inclusie.   

Versterking internationale positie en financiële resultaten

Jaarbeurs heeft in 2024 haar internationale positie verder versterkt. Vanuit Nederland werden vier internationale beurzen georganiseerd: VIV China, Health and Nutrition Asia in Bangkok, VIV Africa in Kigali en Cybersec Europe. Financieel gezien was 2024 een bijzonder jaar, mede door de verkoop van het aandeel in de Chinese joint venture VNU Exhibitions Asia (VNU EA). De netto omzet bedroeg € 92,9 miljoen en het nettoresultaat kwam uit op € 85,6 miljoen. Een jaar eerder lag het netto-resultaat, zonder de verkoop, nog op € 9,9 miljoen. Door de verkoop leverde Jaarbeurs wel omzet in, die daalde van € 134,7 miljoen naar € 92,9 miljoen. Van de netto-omzet wordt 91% gegenereerd door in Nederland gehouden vakbeurzen, consumentenbeurzen, congressen, vergaderingen en evenementen. Jaarbeurs investeerde in 2024 ruim twee maal zoveel als een jaar eerder: € 9,9 miljoen.

Koers richting 2030

Met de nieuwe strategie zet Jaarbeurs vol koers richting 2030, waarbij de focus ligt op verbinden, vernieuwen en verduurzamen. De organisatie wil een plek zijn waar mensen en markten samenkomen om te groeien, op een duurzame, bevlogen en vernieuwende manier.

Vastgoedstrategie

De vastgoedstrategie van Jaarbeurs richt zich op de drie kerngebieden: het Beatrixgebouw, de beurshallen en het Merwedekanaalgebied. Het Beatrixgebouw, waar het theater, het vergadercentrum en horeca zijn gevestigd, krijgt een vernieuwde uitstraling. De beurshallen worden gemoderniseerd en beter afgestemd op de behoeften van exposanten en bezoekers.

Een belangrijke ontwikkeling binnen deze strategie is het onderzoek naar de bouw van een nieuwe beurshal. Deze multifunctionele ruimte moet niet alleen geschikt zijn voor beurzen, maar ook voor indoorsport en versterkte muziek. De vraag naar dergelijke locaties groeit in Utrecht en Jaarbeurs wil inspelen op deze behoefte.

Daarnaast wordt gewerkt aan zichtbare verbeteringen op korte termijn. Zo wordt in 2025 gewerkt aan plannen om de toiletten, garderobes en andere bezoekersvoorzieningen zo snel mogelijk te vernieuwen. Ook wordt de bewegwijzering verbeterd en krijgt het complex een modernere uitstraling.

Voor het Merwedekanaalgebied wordt gewerkt aan een integrale visie, waarbij ruimte is voor parkeren, logistiek en nieuwe functies zoals woningen en kantoren. Samen met de gemeente Utrecht werkt Jaarbeurs aan een Omgevingsvisie. Naar verwachting zal de totale herontwikkeling minimaal 10 tot 15 jaar duren. De nieuwbouwinvesteringen zullen deels worden gefinancierd met eigen middelen en deels met externe financiering.

Trefwoorden: beurzen, evenementen, congressen, Jaarbeurs

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...