Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen

Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen

Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald. "Dit laat zien hoe groot en complex de uitdaging is waar we als sector voor staan en dat er meer nodig is dan vrijwillige acties," aldus Saskia Griep, oprichter van Better Places.

Better Places is een pionier op het gebied van duurzaam reizen. In 2024 haalde de reisorganisatie een vermindering van 16,5% CO?-uitstoot ten opzichte van 2019. Dat is niet genoeg. Om op koers te blijven met de Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism is een vermindering van 25% nodig. "Het feit dat zelfs wij, als duurzame koploper, moeite hebben om onze doelen te halen, laat zien dat vrijwillige acties niet genoeg zijn. Er zijn beleidsmaatregelen nodig om gedragsverandering bij reizigers in gang te zetten," stelt Griep.

Organisatie maakt positieve impact op vele fronten

Better Places behaalde met 2.023 boekingen in 2024 een omzet van 12,7 miljoen euro waarmee een winst van 548.210 euro werd behaald. Het aantal boekingen groeide met 7,3% ten opzichte van een jaar eerder. Van alle 5.422 reizigers van Better Places had 29% een Europese bestemming en koos 46% van de Europareizigers voor ander vervoer dan vliegen. Zo stapte 28% in de auto, reed 9% elektrisch, en pakte 9% de trein. Dat alleen al is winst. Dat Better Places moeite heeft haar eigen klimaatdoelen te halen, betekent niet dat de organisatie geen positieve impact heeft gerealiseerd. Zo reserveerde de reisorganisatie 86.773 euro voor haar innovatiefonds waarmee wordt geïnvesteerd in de energietransitie crowdfundingplatform Lendahand en biodiversiteit via Land van Ons. Daarnaast doneerden de reizigers 14.812 aan Artsen zonder Grenzen. Ook doneerde Better Places 10% van haar winst aan goede doelen. Er ging 54.821 euro naar onder andere Rechten van de Natuur en Children of Medelin.

Focus op veelvliegers

Griep benadrukt dat juist de veelvliegers een grote impact hebben op de totale uitstoot: "Een groot deel van de Nederlanders vliegt nooit of maakt slechts af en toe een korte vlucht. De echte uitdaging ligt bij mensen die regelmatig verre reizen maken. Als we deze groep kunnen stimuleren om hun reisgedrag te veranderen, gaan we pas echt grote stappen zetten."

Oproep aan overheid en sector

Better Places roept de overheid en EU op om stevige maatregelen te treffen: vliegen eerlijk belasten, klimaatdoelen stellen voor de luchtvaart en fors inzetten op innovatie. "De luchtvaart zorgt voor zo’n 15% van de totale Nederlandse klimaatimpact, maar valt nu grotendeels buiten het klimaatbeleid. Hier ligt een grote kans om echt verschil te maken," benadrukt Griep.

Link: https://betterplaces.nl/confronterend-impactrapport-better-places-benadrukt-urgentie-reclameverbod
Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, verantwoord reizen

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...