Geplaatst op: 08-04-2025
Auteur: Marc Gerlings

Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße

Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen. 

De Deutsche Märchenstraße, voor het eerst zo genoemd in 1975, strekt zich uit over 600 kilometer van Hanau in het zuiden tot Bremen in het noorden. Hij verbindt belangrijke plaatsen van het Duitse sprookjes- en sagenerfgoed. Wie geïnteresseerd is in het feestjaar, vindt op Deutsche-maerchenstrasse.com en Germany.travel uitgebreide informatie over evenementen en attracties langs de route. Een onmisbare metgezel op deze reis is Grimms Quest, een drietalige gamification-app.

Evenementen rond het thema sprookjes en sagen

Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Märchenstraße zijn er in Bremen een groot aantal evenementen rond sprookjes en sagen. Bezoekers kunnen deelnemen aan een speciale jubileumrondleiding die de sprookjes van de gebroeders Grimm en andere sagen rond Bremen tot leven brengt. Van mei tot september wordt het Domshof het toneel van het "Stadtmusikantenspiel", waarbij de Bremer stadsmuzikanten elke zondagmiddag in een unieke voorstelling tot leven komen. Bezoekers kunnen zich verheugen op mystieke ervaringen in de Kunsthalle Bremen met het nieuw geopende Pixelwald Wisera, een ruimte-installatie die lijkt op een magisch woud. Meer sprookjesachtige ervaringen zijn te vinden op bremen.de/tourismus.
Trefwoorden: sprookjes, thema, toerisme, leisure

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.