Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen

Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen

De Van Gogh Sites Foundation, Van Gogh Village Nuenen, Van Gogh Etten-Leur, Van Gogh Nationaal Park en Van Gogh Homeland hebben een gezamenlijke ambitie gepresenteerd. Daartoe hebben ze een convenant gesloten.  Half april start al de eerste gezamenlijke campagne:  Tegel eruit, maaltijd erin!

Doel van de samenwerking is om het Van Gogh-verhaal van Brabant op een heldere en impactvolle manier te vertellen om mensen te inspireren om anders te kijken, te denken en te doen. Net als Vincent van Gogh. Door natuur, landschap, erfgoed en kunst te verbinden, willen ze ze creativiteit, bewustwording en vernieuwend ondernemerschap stimuleren voor een duurzaam leven en een toekomstbestendige Brabantse samenleving. Vanaf nu treden ze naar buiten als samenwerkende Van Gogh organisaties in Brabant met de collectieve uiting: ‘Van nature Vincent; anders kijken, anders denken, anders doen.’

Ambitie voor 2030

In 2030 willen de organisaties dat Van Gogh in Brabant een inspirerende en relevante propositie is. Ze streven naar een dynamisch landschap waarin natuur en cultuur samensmelten door vernieuwend ondernemerschap. Dit moet leiden tot een gedeelde trots onder Brabanders en een groeiende bezoekersstroom naar Brabant.

Motivatie

De motivatie komt voort uit een gedeelde passie voor het beschermen en levend houden van Van Goghs nalatenschap en het landschap dat hem inspireerde. Door samen te werken, willen ze inspirerende en toegankelijke projecten creëren die Van Goghs wereld beleefbaar maken voor een breed publiek.

Collectief Fundament

Het fundament van alle initiatieven is het levensverhaal, erfgoed en de nalatenschap van Vincent van Gogh. Zijn kunstwerken en brieven vormen een rijke bron van inspiratie. Zijn liefde voor de natuur en zijn unieke manier van kijken, denken en creëren staan centraal in de gezamenlijke ambitie.

Werkwaarden

  • Onderzoekend: Voortdurend verdiepen en leren.
  • Wilskracht: Intrinsieke motivatie en vastberadenheid.
  • Onconventioneel: Buiten gebaande paden denken en durven vernieuwen.
  • Experimenteren: Vernieuwing omarmen en leren door te doen.
  • Expressief vermogen: Kunst, natuur en erfgoed inzetten om verhalen en emoties over te brengen.
  • Bezieling: Werken met passie en toewijding.

Realisatie van de Ambitie

Om de ambitie voor 2030 te bereiken, committeren de organisaties zich aan verschillende uitgangspunten zoals het creëren van draagvlak voor elkaars initiatieven, proactief informeren en structureel werkoverleg.

Eerste campagne

Heel concreet wordt het ook en geven ze dit gedachtengoed ook een groene impuls met de campagne: Tegel eruit, maaltijd erin! Met deze campagne nodigen ze Brabanders in 2025 uit om hun versteende woonomgeving te vergroenen en bewust te worden van de streekproducten die dichtbij huis te vinden zijn. Dit doen ze in samenwerking met de Van Goghpartners en  Brabants Streekgoed en Provincie Noord-Brabant.

Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: beleid, cultuur, brede welvaart, Noord-Brabant, transitie

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...