Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen

Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen

De Van Gogh Sites Foundation, Van Gogh Village Nuenen, Van Gogh Etten-Leur, Van Gogh Nationaal Park en Van Gogh Homeland hebben een gezamenlijke ambitie gepresenteerd. Daartoe hebben ze een convenant gesloten.  Half april start al de eerste gezamenlijke campagne:  Tegel eruit, maaltijd erin!

Doel van de samenwerking is om het Van Gogh-verhaal van Brabant op een heldere en impactvolle manier te vertellen om mensen te inspireren om anders te kijken, te denken en te doen. Net als Vincent van Gogh. Door natuur, landschap, erfgoed en kunst te verbinden, willen ze ze creativiteit, bewustwording en vernieuwend ondernemerschap stimuleren voor een duurzaam leven en een toekomstbestendige Brabantse samenleving. Vanaf nu treden ze naar buiten als samenwerkende Van Gogh organisaties in Brabant met de collectieve uiting: ‘Van nature Vincent; anders kijken, anders denken, anders doen.’

Ambitie voor 2030

In 2030 willen de organisaties dat Van Gogh in Brabant een inspirerende en relevante propositie is. Ze streven naar een dynamisch landschap waarin natuur en cultuur samensmelten door vernieuwend ondernemerschap. Dit moet leiden tot een gedeelde trots onder Brabanders en een groeiende bezoekersstroom naar Brabant.

Motivatie

De motivatie komt voort uit een gedeelde passie voor het beschermen en levend houden van Van Goghs nalatenschap en het landschap dat hem inspireerde. Door samen te werken, willen ze inspirerende en toegankelijke projecten creëren die Van Goghs wereld beleefbaar maken voor een breed publiek.

Collectief Fundament

Het fundament van alle initiatieven is het levensverhaal, erfgoed en de nalatenschap van Vincent van Gogh. Zijn kunstwerken en brieven vormen een rijke bron van inspiratie. Zijn liefde voor de natuur en zijn unieke manier van kijken, denken en creëren staan centraal in de gezamenlijke ambitie.

Werkwaarden

  • Onderzoekend: Voortdurend verdiepen en leren.
  • Wilskracht: Intrinsieke motivatie en vastberadenheid.
  • Onconventioneel: Buiten gebaande paden denken en durven vernieuwen.
  • Experimenteren: Vernieuwing omarmen en leren door te doen.
  • Expressief vermogen: Kunst, natuur en erfgoed inzetten om verhalen en emoties over te brengen.
  • Bezieling: Werken met passie en toewijding.

Realisatie van de Ambitie

Om de ambitie voor 2030 te bereiken, committeren de organisaties zich aan verschillende uitgangspunten zoals het creëren van draagvlak voor elkaars initiatieven, proactief informeren en structureel werkoverleg.

Eerste campagne

Heel concreet wordt het ook en geven ze dit gedachtengoed ook een groene impuls met de campagne: Tegel eruit, maaltijd erin! Met deze campagne nodigen ze Brabanders in 2025 uit om hun versteende woonomgeving te vergroenen en bewust te worden van de streekproducten die dichtbij huis te vinden zijn. Dit doen ze in samenwerking met de Van Goghpartners en  Brabants Streekgoed en Provincie Noord-Brabant.

Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: beleid, cultuur, brede welvaart, Noord-Brabant, transitie

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...