Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-04-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: RT202501

Arthur van Disseldorp heeft volop ambities voor de Europese brancheorganisatie van campsites en holiday parks

Arthur van Disseldorp heeft volop ambities voor de Europese brancheorganisatie van campsites en holiday parks
Arthur van Disseldorp op een vergadering van EFCO & HPA.

Arthur van Disseldorp, regiomanager bij HISWA-RECRON, is de nieuwe president van de Europese brancheorganisatie van campsites en holiday parks, EFCO & HPA. Hij gaat de belangen van campings en vakantieparken bij de Europese Unie voor het voetlicht brengen. Wat zijn zijn speerpunten voor de komende jaren?

Wat is EFCO & HPA?

De naam EFCO & HPA zal voor velen niet direct bekend zijn. Van Disseldorp legt dit graag uit: "EFCO & HPA is een federatie waarbij brancheorganisaties, zoals HISWA-RECRON, vanuit heel Europa bij zijn aangesloten. De organisatie is opgericht in 1978 door vier landen: het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en Zwitserland. In die periode was Gerben Baaij sr., als RECRON-voorzitter, een van de founding fathers. Inmiddels zijn er 24 landen aangesloten, allemaal landen die lid zijn van de Europese Unie, maar ook Noorwegen, Zwitserland, Servië en het Verenigd Koninkrijk. Ondanks het feit dat deze landen geen lid zijn van de Europese Unie is het toch belangrijk dat ze bij EFCO & HPA zijn aangesloten.” De Europese brancheorganisatie richt zich nl. op een breed scala aan onderwerpen die relevant zijn voor de kampeer- en vakantieparksector. "We zijn een Europees platform dat zich bezighoudt met diverse relevante zaken voor de hele sector, zoals belastingen, regelgeving, standaardisering en het delen van best practices,” aldus Van Disseldorp.

De rol van de president

Van Disseldorp werd onlangs benoemd tot president van EFCO & HPA, een rol die hij met enthousiasme vervult. "Het is een mooi contrast met mijn werk als regiomanager in Limburg en Brabant”, vertelt hij. "Soms spreek ik ambtenaren van de Europese Unie die een voorstel hebben. Dan kan ik door mijn ervaring uitleggen wat dat in de praktijk betekent voor een ondernemer.”

Hij benadrukte het grote belang van EFCO & HPA voor de sector en ondernemers. "We proberen het Europese beleid te vertalen naar de praktijk en ervoor te zorgen dat de belangen van onze leden worden behartigd,” legt hij uit. "In het verleden werden beslissingen over onze sector genomen zonder onze inbreng, maar nu zitten we aan tafel en dat is een groot verschil.”

Ook wordt er samengewerkt met andere Europese toeristische federaties. "We hebben met 70 andere organisaties een Tourism Manifest opgesteld. Daarin hebben we aangegeven hoe het Europees toerisme zich moet ontwikkelen en wat we van de Europese Unie nodig hebben.” Van Disseldorp probeert in Europa het beeld van toerisme te kantelen van een sector voor de leuk naar een economische sector van betekenis. ""Het belang van toerisme in Europa is enorm groot en groeit; het gaat om veel geld en werkgelegenheid, wat vaak wordt onderschat.”

Kennishub

Vast onderdeel van de vergaderingen van EFCO & HPA is de zogenaamde ‘Tour du Table’ waar landen hun inzichten over het vakantieseizoen delen. Over 2024 is de algemene trend in Europa een dalende bezetting bij gelijkblijvende omzet maar wel minder secundaire bestedingen. In alle landen zien ze een toenemende belangstelling voor het binnenlands toerisme. Nederlanders gingen minder naar mediterrane landen maar meer naar Ierland, Duitsland en Scandinavië. In Oost-Europa is de bezetting vanwege onrustige situatie in de regio eenderde lager. Van zijn collega’s hoorde hij dat de bezetting van campings in de Baltische landen is gestegen, ondanks de oorlog in Rusland. "Heel veel jeugd, heel veel backpackers,” zei hij. Ook Frankrijk wist een interessant inzicht te delen: Voor het eerst ziet men deze eeuw de bezetting t.o.v. het jaar daarvoor dalen. Dit heeft weer invloed op het investeringsvolume in de toekomst.

De aanwezige landen wezen ook op de verschuiving van toeristenstromen naar het noorden van Europa, deels als gevolg van klimaatverandering. "Vroeger hadden we altijd de trek naar het zuiden, de mediterrane landen. Nu zie je op Europese schaal een verschuiving naar het noorden,” zei Van Disseldorp. In Frankrijk is het aantal campings sinds de eeuwwisseling gedaald van 10.000 naar ongeveer 8.500. "Veel campings verdwijnen, maar een deel daarvan wordt omgevormd tot camperterreinen, wat in lijn is met de groeiende populariteit van campers,” legde hij uit. Duitsland noteerde met 43 miljoen overnachtingen op campings het beste jaar ooit: "In Duitsland zie je veel vertrouwen, net als in Scandinavië dat profiteert van de trek naar minder hete vakantiegebieden,” merkte Van Disseldorp op. "Maar sommige regio’s zijn nu al bezig met overtoerisme, hoewel daar nu nog geen sprake van is.” Luxemburg heeft een opvallend hoog percentage Nederlandse kampeerders. "85 procent van de Luxemburgse campinggasten zijn Nederlanders,” zei Van Disseldorp.

Ambitieuze plannen

Van Disseldorp heeft ambitieuze plannen voor zijn presidentschap bij EFCO & HPA. Met een focus op standaardisering, crisismanagement en data-uitwisseling, streeft hij ernaar om de sector te versterken en te professionaliseren. Er zijn wereldwijd 35.000 normen, variërend van de grootte van een kampeerplaats tot regels rond voedselveiligheid en milieu. Omdat deze regels in toenemende mate door Europa worden bepaald, is het zaak dat we daar als branche aan tafel zitten,” zei hij. Dat voorgenomen Europese regels ver gaan illustreert hij graag: "We zijn nu bezig over regeltjes rond een zwemvlot in een vijver. Ik denk, af en toe het gaat helemaal nergens over; laat ondernemers, ondernemen. Hij/zij kent zijn verantwoordelijkheid.”

Een ander belangrijk speerpunt is crisismanagement, met een focus op watersnood. "We hebben een plan van aanpak ingediend dat gaat over crisismanagement in het algemeen en watersnood in het bijzonder. We proberen grensoverschrijdend samen te werken, ervaringen uit te wisselen en draaiboeken te maken teneinde bijeen volgende crisis eerder en effectiever te opereren.”

Derde speerpunt betreft data. "We hebben behoefte aan betrouwbare data op regionaal, nationaal en Europees niveau. De data die Eurostat verzamelt is nu te generiek en bedrijven herkennen zich er niet in, omdat we vaak met hotels in dezelfde categorie worden geplaatst.”

Van Disseldorp heeft intern ook duidelijke doelen voor zijn voorzitterschap. "Een van mijn doelen is om de betrokkenheid te vergroten van landen die wel lid zijn, maar niet actief deelnemen. Daarnaast wil ik de band tussen de leden versterken. Ik vind het belangrijk dat er ook ruimte is voor ontspanning en informeel contact.” Juist als de persoonlijke relatie goed is, kun je elkaar in tijden van crisis (corona, watersnood) ook snel vinden.

Van Disseldorp wil nog wel aandacht vragen voor het vaak onzichtbare werk van EFCO & HPA in Europa: "Als we voorgestelde maatregelen met onze inbreng van tafel weten te krijgen, hoor je daar niks over en lijkt of we niets doen. Maar achter de schermen hebben we de sector voor heel wat onheil weten te behoeden.”

Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, brancheorganisaties, kampeerterreinen, bungalowparken, vakantieparken, campings, Europa

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...