Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Maastricht zet grote stap met 'Digital Twin' voor slim stadsbeheer

Maastricht zet grote stap met 'Digital Twin' voor slim stadsbeheer
V.l.n.r. Wiel Schreurs (VEMB), Martje Gulikers (Maastricht Marketing), Astrid Verberne (Centrummanagement Maastricht) en Jeroen Steenbakkers (Argaleo) bij het lanceermoment.

Maastricht zet een belangrijke stap in de digitalisering van stadsbeheer en bezoekersmanagement met de introductie van een 'Digital Twin', ontwikkeld door Argaleo. Dit innovatieve platform, gelanceerd op 27 maart door Centrummanagement Maastricht (CMM), Vereniging Eigenaren Binnenstad Maastricht (VEBM) en Maastricht Marketing, biedt inzicht in bezoekersstromen en drukte in de stad.

Inzicht in bezoekersstromen

De 'Digital Twin' stelt Maastricht in staat om bezoekersstromen te monitoren en op basis van data beter in te spelen op drukte en mobiliteit. Dit helpt ondernemers, beleidsmakers, bestuurders en evenementenorganisatoren om de stad optimaal in te richten voor zowel bewoners als bezoekers. Een 'Digital Twin' een virtuele representatie van een fysieke omgeving of systeem die real-time gegevens gebruikt om de werkelijkheid nauwkeurig weer te geven en te simuleren.

DigitalTwinMaastricht


"We zijn trots dat Maastricht kiest voor de 'Digital Twin'-technologie van Argaleo. Onze missie is om steden slimmer en duurzamer te maken met data en technologie. Met deze implementatie zetten we samen een belangrijke stap in de toekomst van stedelijk beheer", aldus Jeroen Steenbakkers, directeur Argaleo.

Duurzame en toekomstbestendige economie

De 'Digital Twin' draagt bij aan een goed georganiseerde, gastvrije en toekomstbestendige stad. Door de koppeling van verschillende databronnen, zoals mobiele data en weerinformatie, kunnen bestuurders en beleidsmakers beter anticiperen op ontwikkelingen en gerichte maatregelen nemen.

Leontien Mees, directeur Maastricht Marketing: "Met de lancering van de 'Digital Twin' kunnen we Maastricht beter positioneren en duurzaam toerisme bevorderen. Door bezoekersstromen gedetailleerd te analyseren, kunnen we inspelen op de behoeften van verschillende doelgroepen en drukte beter spreiden. Dat zorgt voor een aangenamere beleving voor zowel bezoekers als bewoners en ondernemers. Zo werken we samen aan een duurzame en toekomstbestendige economie voor Maastricht, waarbij we de unieke kwaliteiten van onze stad optimaal benutten."

Belang voor de stad

De technologie maakt het mogelijk om proactief te sturen op bezoekersdrukte, routing van bezoekers, veiligheid en bereikbaarheid. Dit is niet alleen van belang voor een prettige en gastvrije binnenstad, maar ook voor een evenwichtige spreiding van bezoekers en een duurzaam economisch klimaat.

"Een slimme en dynamische binnenstad is cruciaal voor het ondernemerschap in Maastricht. Met deze technologie krijgen we concrete handvatten om bezoekersstromen inzichtelijk te maken, beter te begrijpen, en onze stad nog aantrekkelijker te maken voor pandeigenaren en investeerders in commercieel vastgoed", aldus Stefan van Aarle, voorzitter VEBM.

Leefbare en aantrekkelijke bestemming

"De 'Digital Twin' helpt ons om het centrum van Maastricht leefbaar en aantrekkelijk te houden. Dankzij data-gedreven inzichten kunnen we een duurzame ontwikkeling van het centrum ondersteunen en samen werken aan een stad die klaar is voor de toekomst voor ondernemers, bezoekers en inwoners", aldus Astrid Verberne, directeur Centrummanagement Maastricht.

Trefwoorden: beleid, toerisme, dagrecreatie, steden, bezoekersmanagement, bestemmingsmanagement, leefbaarheid, Limburg, Maastricht

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...