Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Riviercruises in West-Friesland: Economische kansen en uitdagingen

Riviercruises in West-Friesland: Economische kansen en uitdagingen

West-Friesland ziet een toename van het aantal riviercruiseschepen, met jaarlijks bijna 900 aanlopen in Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. Dit brengt economische kansen met zich mee, maar ook uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en leefbaarheid. Een recent onderzoek, uitgevoerd door Ginder, Vrolijks Blue Progress en Breda University of Applied Sciences, werpt licht op de impact van deze groeiende sector.

Uit het onderzoek blijkt dat de aanlegplaatsen voor de riviercruises in de drie steden (meer dan) op orde zijn om de passagiers de komende jaren te kunnen ontvangen en bieden elk capaciteit voor honderden aankomsten per jaar. In West-Friesland is het aantal riviercruises zelfs hoger dan voor de COVID-19 periode (+19% sinds 2019, met name door de verdubbeling van het aantal schepen in Medemblik). Het beleid van Amsterdam om het aantal riviercruiseschepen in het centrum te halveren zal een bescheiden positief effect hebben op het aantal aankomsten in West-Friesland.

Draagvlak

Het draagvlak voor riviercruisetoerisme is per stad erg verschillend. Ondernemers in de drie steden kijken positief naar riviercruise- toerisme, al is dit in Enkhuizen en Medemblik wel positiever dan in Hoorn. Zo ziet van de ondernemers 60% (Medemblik) of 75%. Inwoners in met name Hoorn kijken wat minder positief naar riviercruisetoerisme en is er weinig draagvlak voor uitbreiding. Ecologisch zorgen riviercruiseschepen qua uitstoot, in vergelijking met autolikometers, een aanzienlijke hoeveelheid luchtvervuiling. Zeker als er geen walstroom wordt gebruikt.

Economische impact

De economische impact lag in 2023 voor de drie steden op circa 6,7 miljoen euro per jaar aan bestedingen en belastingen en 56 fte aan werkgelegenheid. Net iets meer dan de helft van de bestedingen komt namelijk ten goede aan gidsen, touroperators en touringcarverhuur. Deze bestedingen blijven wel in de regio, maar komen niet direct ten goede aan ondernemers in het centrum, die op één derde van de bestedingen kunnen rekenen. Het positief economisch effect op retail en horeca in de drie steden is circa 2,3 miljoen euro. Een cruisebezoeker geeft met 60 euro per bezoek meer uit dan een gemiddelde dagbezoeker.

Uitdagingen

Naast economische aspecten, zijn er ook de uitdagingen op het gebied van ruimtelijke ordening en infrastructuur. Investeringen in faciliteiten zoals steigers en walstroom zijn noodzakelijk, maar vereisen een zorgvuldige afweging. Bovendien speelt de toenemende vraag naar duurzaamheid een belangrijke rol, met name gezien de groeiende behoefte aan walstroom en de problematiek van netcongestie. Het is aan gemeenten de impact van de riviercruiseschepen te verminderen door te sturen op het aantal schepen dat de havens bezoekt, het type schepen en het gedrag van de schepen en haar bezoekers.

Strategische aanpak

Het onderzoek benadrukt de noodzaak van een strategische aanpak die zowel economische kansen benut als rekening houdt met maatschappelijke belangen. De inzichten uit het rapport zijn niet alleen relevant voor West-Friesland, maar ook voor andere riviercruisehavens in Nederland.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/kennisbank/publicatie/impact-van-riviercruises-op-west-friesland?utm_source=linkedin&utm_medium=social&utm_campaign=riviercruiseswestfriesland
Trefwoorden: reisbranche, cruises, riviercruises, noord-holland

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    23/05/25
    Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
    Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
    23/05/25
    Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
    Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
    23/05/25
    Exclusief voor leden
    Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
    Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
    23/05/25
    Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
    De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
    23/05/25
    Exclusief voor leden
    Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
    De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
    23/05/25
    Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
    Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
    22/05/25
    easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
    Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
    22/05/25
    Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
    Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

    ||| Agenda |||

    26/05/25
    26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
    27/05/25
    27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
    Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
    05/06/25
    05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
    Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...