Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-03-2025
Auteur: Marc Gerlings

Btw-verhoging naar 21 procent kost vakantieparken veel gasten

Naast recreatiesector worden ook de middenstand en leefbaarheid geraakt

Btw-verhoging naar 21 procent kost vakantieparken veel gasten
Geert Dijks: \
Vakantie vieren in Nederland wordt vanaf 2026 voor steeds meer mensen onhaalbaar en onbetaalbaar, meent HISWA-RECRON. Dit komt door de enorme verhoging op de btw voor vakantieparken en groepsaccommodaties – van 9 naar 21 procent – die het kabinet wil doorvoeren. 

Veel gezinnen, scholen en (sport)verenigingen die hier gebruik van maken, worden de dupe. HISWA-RECRON – ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie – waarschuwt voor de desastreuze gevolgen en roept het kabinet op om te zoeken naar alternatieven. De brancheorganisatie zette onderzoek op en daaruit blijkt dat vakantieparken in eigen land gasten mislopen door het hoge btw-tarief. 

Nederlanders naar buitenland door btw-verhoging in eigen land

Maar liefst 60 procent – zo blijkt uit onderzoek van Ipsos – geeft aan dat de btw-verhoging een reden is om naar het buitenland uit te wijken. En 20 procent van de ondervraagden gaat vanwege de stijgende kosten helemaal niet op vakantie. 
Naast gasten worden vooral ook recreatieondernemers ernstig gedupeerd. Een verhoging van 12 procent – bovenop de toenemende administratieve lasten – zorgt ervoor dat ondernemers omvallen of stil komen te staan. 

"Het is een onbegrijpelijke maatregel waarbij we ons tegen blijven verzetten. De logiessector wordt als enige sector keihard geraakt. De btw-verhoging is funest is voor de concurrentiepositie van onze recreatiebedrijven. Zeker voor de grensregio’s vrezen we het ergste, aangezien de btw in landen als België en Duitsland veel lager ligt”, zegt Geert Dijks, algemeen directeur van HISWA-RECRON. "Het kabinet maakt een totaal verkeerde denkfout: het levert ‘slechts’ 300 miljoen euro op, maar het besluit heeft vergaande nadelige economische gevolgen. Een andere politieke keuze maken, is hoe dan ook logisch.” Cijfers, feiten en position paper van HISWA-RECRON over de btw-verhoging kun je vinden in dit dossier. De organisatie wijst op het bredere economische gevolg. 

Terugloop van bestedingen bij lokale middenstand 

HISWA-RECRON waarschuwt ook voor schadelijke bijeffecten. Dijks: "Behalve dat gasten en ondernemers de dupe worden van deze ondoordachte beslissing, raakt dit ook de werknemers bij de recreatiebedrijven én de lokale middenstand. De bestedingen bij de plaatselijke horeca, winkels en dagattracties zullen sterk teruglopen. En vergeet vooral ook niet de leefbaarheid van het buitengebied.” 

Investeringen on hold

Ondernemer Gabriel Coppoolse van Ons Buiten in Oostkapelle: "Het is een onmogelijke keuze: doorbelasten en jezelf uit de markt prijzen of inboeten op eigen marges en niet kunnen innoveren en ontwikkelen. Ik kan straks door de btw-verhoging veel minder investeren. Terwijl dat wel nodig is voor vernieuwing, verduurzaming en het natuurinclusief maken van ons park.”

Ook de eigenaar van De Twee Bruggen is kritisch.


Geert Dijks oproep aan kabinet: "Zoek alternatieven"

HISWA-RECRON zette eerder al succesvol de petitie ‘Houd vakantie in Nederland betaalbaar’ op touw, als onderdeel van een omvangrijke en langdurige lobby. Dat leverde veel publieke verontwaardiging op. HISWA-RECRON blijft de komende periode inzetten op het behoud van het lage btw-tarief op logies voor recreatiebedrijven met accommodaties. 

Daarnaast bracht de ondernemersorganisatie de alternatieven binnen het btw-domein in kaart, die ervoor kunnen zorgen dat de btw-begroting sluitend is. Dijks: "Kabinet: zoek een alternatieve dekking die wel maatschappelijke steun krijgt. Neem daarin de verhoging van btw voor vakantieparken mee.”
 
Trefwoorden: btw, vakantiepark, Geert Dijks, politiek, beleid, management

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...