Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Topjaar voor a&o Hostels

Topjaar voor a&o Hostels
a&o Firenze Campo di Marte

a&o Hostels, Europa's grootste hostelketen, heeft een recordjaar achter de rug en blijft groeien. Het bedrijf registreerde 6,2 miljoen overnachtingen, 2,8 miljoen gasten en € 232,4 miljoen aan inkomsten, waarmee het de resultaten van 2023 overtrof. De kamerbezetting bedroeg 76,6% in de Europese portefeuille.

"2024 vertegenwoordigde een gestage groei en heeft de recordresultaten van 2023 overtroffen, waardoor dit de beste prestatie in onze geschiedenis is. Dit jaar vieren we ons 25-jarig jubileum en daarom extra bijzonder dat a&o sterk en vol vertrouwen het jaar is begonnen. We blijven goed gepositioneerd om duurzame groei op de lange termijn te creëren en te leveren” aldus a&o-oprichter en CEO Oliver Winter. In 2025 viert a&o haar 25-jarig jubileum. Sinds de opening van het eerste hostel in Berlijn in 2000, is de keten uitgegroeid tot 42 locaties met meer dan 1.000 medewerkers uit meer dan 50 landen. Winter: "We hebben een budgetproduct ontwikkeld dat aantrekkelijk is voor zowel reizigers als investeerders."

Uitbreidingen

In de tweede helft van 2024 opende a&o drie nieuwe hotels in Brighton, Antwerpen en Brussel. Daarnaast werd een nieuw project in Heidelberg verworven, waar de bouwwerkzaamheden dit jaar zullen starten. Het nieuwste pand, a&o Firenze Campo di Marte, opende in februari 2025 in Florence. Ondersteund door eigenaars StepStone Group en Proprium Capital Partners, investeert a&o € 500 miljoen in uitbreiding, renovatie en modernisering van de portefeuille. CEO Oliver Winter benadrukt de focus op duurzame groei: "We blijven goed gepositioneerd om duurzame groei op de lange termijn te creëren en te leveren."

Trends

Groepsreizigers blijven de belangrijkste doelgroep voor de keten, goed voor 38% van het aantal gasten. Dankzij website-optimalisaties vindt 40% van de groepsboekingen nu rechtstreeks via a&o plaats. Het gebruik van de Mobile Key groeit, met 5% van de gasten die hun telefoon als kamersleutel gebruiken. Groepen verblijven gemiddeld drie nachten, individuele reizigers 1,8 nachten in 2024.

Duurzaamheid

a&o blijft zich inzetten voor milieuvriendelijke initiatieven, met een focus op directe investeringen zoals groene elektriciteit en vermindering van voedselverspilling. Winter: "Iedereen kan en moet bijdragen aan het integreren van duurzaamheid in elke activiteit." In tien jaar tijd heeft het bedrijf de CO2-uitstoot per overnachting met 78% verminderd.

Toplocaties

De top-presterende locaties in 2024 waren a&o Köln Dom, a&o Berlin Mitte en a&o Edinburgh City. De gemiddelde leeftijd van a&o-gasten is 18-24 jaar, en bijna 50% van de boekingen wordt rechtstreeks via de kanalen van a&o gemaakt.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, groepsaccommodaties

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...