Transactiedata ABN AMRO: Fors herstel voor recreatiesector

De Nederlandse recreatiesector is meer dan hersteld van de pandemie. Dat blijkt uit transactiedata van ABN AMRO. Experts van de bank roepen de sector op te blijven investeren in unieke belevingen, digitalisering en duurzaamheid. Ze waarschuwen ook voor de prijsgevoeligheid van de branche.
Geaggregeerde en geanonimiseerde transactiedata van ABN AMRO laten een flink herstel van de sector zien na de coronapandemie. De aanzienlijke stijging in de bestedingen (zowel entree als horeca en retail) werd grotendeels gedreven door inhaalvraag. De hogere consumentenprijzen droegen ook bij aan deze groei. Hoewel de verschillende branches in de dagrecreatie in de jaren na de coronapandemie een sterke groei doormaakten, stabiliseerde deze ontwikkeling in 2024.
Figuur 1: Na fors herstel stabiliseert de groei van veel dagattracties (Totale pinbestedingen (BEA) en online betalingen (SEPA) van ABN AMRO-klanten, Index: 2019=100)
Bron: ABN AMRO, op basis van geaggregeerde en geanonimiseerde transactiedata.
Voor 2025 verwacht ABN AMRO een lichte groei voor alle genoemde branches. Hoewel consumenten in 2025 onder andere door geopolitieke onzekerheid voorzichtig blijven, stimuleren stijgende lonen en een stevige spaarbuffer de uitgaven. De dagrecreatie profiteert doorgaans van een toename in consumentenbestedingen. Ook verder herstel van het inkomend toerisme is gunstig voor bestedingen in de recreatie.
Tal van onzekerheden
Deze ramingen worden mogelijk beïnvloed door een aantal onzekerheden. Ondanks de verbetering van de koopkracht, blijft de consument voorzichtig. "We zien dit terug in het lage en zelfs dalende consumentenvertrouwen in de afgelopen maanden. Hoogstwaarschijnlijk spelen geopolitieke onzekerheden wereldwijd hierin een rol”, schrijven de expert.
Ook is het weer van invloed op de verschillende branches. Bij langdurig slecht weer profiteren over het algemeen de indoor-activiteiten, zoals bioscopen, musea en indoor speelhallen, terwijl bij aanhoudend mooi weer mensen liever naar attractieparken en dierentuinen gaan. Overvloedige regen, overstromingen en extreme hitte vormen als gevolg van klimaatverandering nieuwe uitdagingen voor dagattracties. Om zich aan te passen aan deze veranderende omstandigheden, investeren attractieparken steeds vaker in indoorattracties, om onder alle weersomstandigheden aantrekkelijk te blijven voor bezoekers.
Consumenten zijn gevoelig voor gestegen prijzen
Door de inflatie is het leven duurder geworden en zijn consumenten meer kostenbewust. Ook in de dagrecreatie zien we een stijging in prijzen voor tickets. Net als in veel andere sectoren hebben ondernemers te maken met gestegen kosten van energie, inkoop en personeel. Een deel van die kosten zijn doorberekend aan de consument. De prijzen van de verschillende branches zijn sinds 2019 met 3,5 tot 4 procent per jaar gestegen. Consumenten zijn gevoelig voor de gestegen prijzen, blijkt ook uit onderzoek van de ANWB naar de perceptie van de consument naar het aanbod van dagrecreatie in Nederland in 2024. Een op de drie respondenten onderneemt daardoor minder uitjes. Daarnaast kiest 30 procent voor minder dure uitjes en 21 procent maakt vaker gebruik van spaar- en kortingsacties.
Uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders, blijkt dat voor 38 procent van de Nederlandse bezoekers ‘aanbieding’ een belangrijke keuzefactor is. Dit suggereert dat een groot deel van de Nederlanders alleen een dagattractie bezoekt wanneer ze gebruik kunnen maken van een aanbieding. Het ANWB-onderzoek ondersteunt deze bevinding: 54 procent van de respondenten geeft aan regelmatig tot altijd gebruik te maken van acties en aanbiedingen bij het kopen van een ticket.
Eigen regio blijft belangrijke markt
Een andere belangrijke keuzefactor voor consumenten blijkt ‘de reistijd te zijn. Maar liefst 59 procent van de Nederlandse bezoekers kiest voor een attractiepark of dierentuin vanwege de ‘reistijd’, blijkt uit het bovengenoemde Multiscope onderzoek. Het geeft aan dat de meeste bezoekers op zoek zijn naar een dagattractie die op redelijke reisafstand is gelegen. De dagrecreatie is dus voor een zeer belangrijk deel regionaal georiënteerd. Ook uit het Verkiezingsrapport 2024 van de ANWB blijkt dat reistijd belangrijk is: een groot aandeel respondenten vindt uitjes in de eigen provincie (heel) belangrijk. Dit aandeel was 44 procent in 2024 en in 2023 was dit 46 procent.
Blijf investeren
Om ook in de toekomst de consument te blijven boeien, komen de experts van de bank met een duidelijke oproep: "De sector wordt gedreven door trends als duurzaamheid, digitalisering en de groeiende behoefte aan unieke belevingen. Ondernemers die investeren in nieuwe themagebieden of innovatieve attracties, hebben grotere kans om meer bezoekers te trekken.” Dat is evenwel niet eenvoudig met de gestegen kosten, de stikstof- en energiecrisis en onzekerheden door geopolitieke spanningen. Ook hebben kleine spelers niet altijd de financiële ruimte voor dergelijke investeringen. De experts van de bank zien kansen voor retailtaiment, een mix van retail, horeca en vermaak (Rotterdam: Rif 010), immersive entertainment waar gasten in een andere wereld worden ondergedompeld (Rotterdam: Remastered), educatie tijdens een dagrecreatief uitje (Avonturenboerderij Molenwaard, sportieve attracties (Battle Car) en milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde opties (Burgers’ Zoo).