Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristische bedrijven blijven heel traag reageren op online vragen

Toeristische bedrijven blijven heel traag reageren op online vragen

Toeristische bedrijven reageren nog steeds erg slecht op berichten van consumenten op sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van de Breda University of Applied Sciences. Slechts dertig tot iets meer dan vijftig procent reageert binnen vijf maal 24 uur. De respons is het beste op Facebook en het slechtst op Tiktok. Ronduit zorgwekkend is het feit dat de responstijd vanaf 2017 alleen maar terugloopt.

Het onderzoek is voor de zevende keer uitgevoerd door studenten Social Media Research van de Breda University of Applied Sciences. Ze stelden aan een dwarsdoorsnede van bedrijven in de toeristische sector in mistery posts vragen via Facebook, Instagram en Tiktok. De studenten werden steeds gesteld bij een recente post van het bedrijf.

Volgens onderzoeker Jeroen Vinkesteijn toont onderzoek aan dat de antwoordbereidheid op sociale media -en vooral de snelheid daarbij- cruciaal is voor het imago van bedrijven, on- en offline. "Het blijft bijzonder er (nog steeds) zoveel potentie blijft liggen door onbeantwoorde vragen van consumenten. Als bij een bedrijf 51% van de telefoontjes wordt niet opgenomen of eenzelfde percentage van de emails niet wordt beantwoord, is er waarschijnlijk paniek bij een bedrijf.”

Facebook

Opvallend is dat het responspercentage van bedrijven op Facebook (binnen 5x24u) flink is teruggelopen van de piek van 92 procent in 2018 tot 54 procent dit afgelopen jaar. De score is nu vergelijkbaar met die van Instagram. "Het is teleurstellend om te zien dat een bedrijf met 11 miljoen volgers dat driemaal in de week een post, niet de moeite neemt om op vragen te reageren.”

Overigens is de door de onderzoekers gestelde norm van 5 maal 24 uur al heel erg lang. Meta geeft zelf aan dat (snel) reageren een must is voor bedrijven: het is belangrijk voor de consument, het bedrijf en de algoritmes. Meta geeft een antwoord ‘binnen vijftien minuten’ aan als de ideale reactietijd. Die norm haalt slechts 5% van de bedrijven. Rekken we de norm op naar 1 uur dan reageert nog steeds maar 15% op tijd.

Op Facebook valt op dat de reacties via Facebook bijna altijd persoonlijk zijn (98% procent), meer dan op andere platforms. In 50 procent van de reacties wordt de naam van de medewerker vermeld en ook in 50% zit in het antwoord ook een call to action. Geen enkel bedrijf deed een follow up op de gegeven respons. Soms werd vanaf het persoonlijk account van de medewerker gereageerd en was er sprake van een zogenaamde gebroken CTA-link.

Jeroen Vinkesteijn vindt het vreemd dat het sociale mediabeleid steeds meer gericht lijkt te zijn op het inplannen van eigen berichten dan op de follow-up. "Personeelstekort heeft natuurlijk invloed, maar van de andere kant: waarom zoeken bedrijven dan naar bereik en engagement?”

TikTok

Op TikTok zijn de resultaten nog veel bedroevender. In slechts 31 procent van de gevallen wordt er door de bedrijven überhaupt gereageerd. Ter vergelijking: dit percentage is op Facebook 54 procent en is op Instagram over de jaren iets gestegen tot 49 procent in 2024. Geen antwoord krijgen, ervaren consumenten als enorm irritant. Bij TikTok komt, als er al wordt gereageerd, vaak een persoonlijk antwoord (81 procent).

Problematisch is wel dat de reactie maar in 28 procent van de cases als ‘nuttig’ werd gekenmerkt. Bij Facebook ligt dat op 84 procent en bij Instagram op76 procent. Ook de call-to action is op TikTok met 45 procent laag. Jeroen Vinkesteijn: "Bij een aantal bedrijven lijkt het alsof er geen echt beleid is over hoe om te gaan met engagement. De ingeplande berichten gaan gewoon door volgens de kalender, maar bij meer dan 69 procent van de bedrijven is er geen aandacht voor reacties!” Hij ziet dat als een gemiste kans en wijst bedrijven op tal van tools die ze kunnen gebruiken om de sociale media te monitoren.

Instagram

Instagram doet het wat beter dan TikTok. Daar ligt het responspercentage op 49 procent en is de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. Consumenten verwachten over het algemeen een antwoord binnen 24 uur. Helaas wordt een vraag op TikTok door maar 38 procent binnen dat tijdframe beantwoord. Verder valt op dat in 80 procent van de gevallen een persoonlijk antwoord werd gegeven maar in de helft van de gevallen werd afgesloten met een (nep)naam van een medewerker of van een agent. Een call-to-action voegde maar een derde van de bedrijven toe. De onderzoekers constateren dat de bedrijfsmatige inzet van Instagram-accounts en posts verre van optimaal is. "Veel bedrijven lijken toch vooral te posten en amper te monitoren, te antwoorden of een follow-up te doen (geen enkele!).”

Verder lezen op Emerce

Trefwoorden: reisbranche, dagattracties, sociale media

CELTH



||| Nieuws |||

22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.
22/05/25
Exclusief voor leden
Brussels Airport Fund open voor duurzame initiatieven rondom de luchthaven
Voor het derde jaar op rij steunt het Brussels Airport Fund, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, duurzame projecten in de omgeving van de luchthaven.
21/05/25
Ryanair rapporteert winstdaling ondanks recordaantal passagiers
Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft over het afgelopen boekjaar (2024-2025) een winst na belasting van €1,61 miljard gerapporteerd. Dit is een daling ten opzichte van de €1,92 miljard winst in het voorgaande jaar. Ondanks de winstdaling vervoerde de Ierse prijsvechter een recordaantal van 200 miljoen passagiers, een stijging van 9% ten opzichte van het jaar ervoor.
21/05/25
Mnister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
21/05/25
Advies; voorlopig niet wandelen bij landgoed Den Treek-Henschoten
Na een incident op Landgoed Den Treek – Henschoten van maandag 19 mei waarbij mogelijk een wolf is betrokken, heeft de provincie Utrecht een aantal stappen gezet om zo snel mogelijk passende maatregelen te kunnen nemen.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...