Geplaatst op: 03-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen

Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen

Na elk seizoen van "Wie is de Mol?" stijgt het aantal Nederlandse vakantieboekingen naar de landen waar het populaire tv-programma is opgenomen. Autoverhuurbedrijf Sunny Cars meldt een opvallende toename in de verhuur van auto’s in de landen waar de opnames waren.

Uitschieter is Albanië waar in 2022 de opnames plaatsvonden. In datzelfde jaar verviervoudigde het aantal boekingen voor hurauto’s in dat land. "Hier wordt wel vergeleken met een coronajaar, dus een grotere stijging is logisch. Maar als we Albanië vergelijken met het gemiddelde, groeide dit land twee keer zo snel”, legt Suzanne Al van Sunny Cars uit. De stijging zet door, want in 2023 groeide het aantal boekingen naar Albanië met nog eens 300 procent en in 2024 met nog eens 190 procent. "Naast de effecten van Wie is de Mol? waren er voor dit land ook andere aanjagers, zoals TikTok”, zegt Al.

Ook Zuid-Afrika, locatie van het 2023-seizoen, zag een aanzienlijke stijging met anderhalf keer meer boekingen. Al licht toe: "Dit was ook meer dan de gemiddelde groei van onze boekingen, die in 2023 op 35 procent uitkwam”. In Mexico, waar het seizoen van 2024 plaatsvond, is een vertraagde, maar duidelijke toename van boekingen te zien. Al legt uit: "De latere groei kan komen doordat dit een verre reis is. Bij dit soort bestemmingen zien we vaak een vertraging in de boekingen, omdat verre reizen meestal verder van tevoren worden gepland.” Wie is de Mol? wordt altijd aan het begin van het jaar uitgezonden van januari tot begin maart.

Voor Cambodja, de locatie van het huidige seizoen, wordt ook een toename verwacht, al is autoverhuur daar niet aan te raden. "Dit komt onder andere doordat een Cambodjaans rijbewijs verplicht is en de infrastructuur op veel plekken slecht is. Daarom wordt aangeraden om in dit land een auto met chauffeur te huren”, aldus Al.

Trefwoorden: vakanties, reisbranche, bestemmingen, Mexico, Cambodja, Zuid-Afrika

CELTH



||| Nieuws |||

24/03/25
Exclusief voor leden
Voor 7,5 tot 9% huishoudens is de auto té duur
In de toeristische sector lijkt het alsof iedereen over een auto beschikt. Dat is natuurlijk niet zo omdat autorijden té duur is voor veel huishoudens en de Tweede Kamer wilde weten hoe hoog dat percentage is. Tussen de 7,5 en 9% van de Nederlandse huishoudens heeft géén auto omdat het té duur is, schat KiM in.
23/03/25
Studentpiloten Transavia vliegen voor het eerst elektrisch
Op Teuge Airport maakten studenten van Transavia's eigen pilotenopleiding, in samenwerking met E-Flight Academy, ken nis et elektrisch vliegen.
21/03/25
Schiphol verliest in de meivakantie van voordelige Duitse luchthavens
Wie een goede deal wil scoren voor de meivakantie reist af naar Duitsland. Door vanaf een Duitse luc...
21/03/25
Auto- en voetgangersbrug terug in veerhaven Terschelling
De werkzaamheden in de veerhaven van Terschelling zijn ver af met de plaatsing van de voetgangersbrug en autobrug. Alles is klaar voor het nieuwe seizoen en voor de ontvangst van de duizenden gasten van festival Oerol.
14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.