Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-02-2025
Auteur: Goof Lukken
Breda University of Applied Sciences

VrijetijdsTrends 2025: Log-out tijd, bonding bubbles, continue vrijetijd, AI-gids

VrijetijdsTrends 2025: Log-out tijd, bonding bubbles, continue vrijetijd, AI-gids
Foto: 123RF

In 2025 zal de vrije tijd van consumenten steeds meer gericht zijn op ‘log-out-tijd’. Met name de actuele ontwikkelingen in de maatschappij en het nieuws en de diverse crisissen stimuleren mensen om deze zorgen even te vergeten en echt te ontsnappen. Het gedrag is te vergelijken met een uitdrukking ‘een struisvogel steekt wel eens even de kop in het zand’. Bovendien willen zij meer live ontmoetingen hebben. Deze momenten zijn meer dan ooit gekoppeld aan ‘bonding bubbles’. Groepen gelijkgestemden zoals de familie (multigeneratie), vrienden of mensen met dezelfde interesse (zoals koken, wandelen of het bezoek van een evenement) willen samenkomen. Vrije tijd wordt ook steeds vaker op niet standaard vrije momenten genoten (zoals vakanties en weekenden). Flexibeler werken maakt het mogelijk om op andere momenten te genieten. Er komen dus minder verschillen tussen het echte hoogseizoen (zomervakantie) en andere  momenten. Artificiële Intelligentie (AI) gaat de consument helpen bij het zoeken naar informatie maar met name ook het personaliseren van vrijetijdsactiviteiten en reizen. Dat schrijft Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of Applied Sciences in zijn nieuwste VrijetijdsTrends 2025.

Log-out-time

De Nederlander is in 2025 steeds meer op zoek naar ontsnapping uit het dagelijkse leven. Men wil letterlijk even uitloggen uit de hectiek en problemen in de huidige samenleving. Ook lijkt ook onze maatschappij steeds sneller te worden en lijkt rust/ontspanning meer waarde te krijgen. Vrijetijdsactiviteiten die mensen echt onderdompelen in een andere wereld zijn daardoor populair. Denk hierbij aan attractieparken en dierentuinen maar ook bioscopen en Family Entertainment Centra. Ook de horeca blijft hiervan profiteren, de consument besteedt nog steeds geld aan ‘uit eten’ of . Mensen die echt willen ontsnappen gaan ‘back to basic’ (letterlijk de natuur in en offline) of kiezen voor ‘troosttoerisme’. Dit is een reis waarin rust en genieten centraal staan. Of een reis die betekenis biedt, zoals reizen naar bestemmingen die rijk zijn aan cultuur.

Bonding bubbles

Het komende jaar wordt live samenkomen en een band creëren met gelijkgestemden steeds belangrijker. Dit is het gevolg van de digitalisering en ook het aanbod dat steeds vaker op interesses wordt gericht. Familie en vrienden lijken meer waarde te hebben en we willen graag meer vrijetijd en vakantie (quality time) met hen doorbrengen. Er is al langer de trend om samen met de diverse generaties, opa/oma en (klein)kinderen. korte vakanties te beleven (multi generatie vakantie). Ook een ‘mannen/vrouwen/vrienden weekend’ staat steeds vaker op onze jaarplanning. Daarnaast ontstaan er meer niche-reizen en activiteiten. Hierbij komen mensen met dezelfde interesse gedurende activiteiten, evenementen of exclusieve trip bij elkaar. Mooie voorbeelden zijn BBQ-workshops, evenementen als Comic Con of reizen begeleid door Michelin-sterren chef koks of artiesten. Door sociale en digitale media ontstaan specifiekere ‘bubbles’, die vaak een community hebben die hen, maar ook aanbod voor hen, samenbrengen.

Continue vrijetijd

In 2024 bleek dat we op meerdere en nieuwe tijdstippen op zoek zijn naar vrijetijd. Flexibeler werken maakt het mogelijk om op andere momenten te genieten. Er komen dus minder verschillen tussen het echte hoogseizoen (zomervakantie) en andere momenten. Ook een standaard als het weekend staat onder druk. De grootste invloed hierop ontstaat de vergrijzing, part-time en thuiswerken. De toegankelijkheid van activiteiten is belangrijk voor iedere Nederlander. Dit is zelfs wettelijk vastgelegd in de Nederlandse Grondwet in artikel 22, lid 3: 'Zij (de overheid) schept voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding.' Dit betekent dat de bijdrage van de gastvrijheidssector aan betaalbare ontspanning van groot maatschappelijk belang is. Zowel economisch, sociaal als voor de mentale gezondheid van de inwoners en gasten van Nederland.

Artificiële Intelligentie als (reis)gids

Uit onderzoek van Baaz gaat AI een grote rol spelen in de personalisatie van bewuster reisgedrag: "Technologie helpt reizigers om bewuster en persoonlijker te reizen: 46% gaat technologie inzetten om betere keuzes te maken en 28% wil AI-tools, zoals de AI Trip Planner van Booking.com gebruiken om hun reis op maat te plannen. Opvallend is dat 56% van de Nederlandse reizigers juist bewust géén locatie tagt bij minder bekende bestemmingen, om te voorkomen dat deze veranderen in toeristische trekpleisters”

Kamperen en Glamping blijven onverminderd populair, zowel in Nederland als in buurlanden. In Nederland valt op dat veel traditionele campings steeds meer transformeren naar vakantieparken met een breed aanbod aan accommodaties (van kampeerplek, tot luxe chalet of bungalow). Echt pure campings worden schaarser. Budget voor reizen blijft echter een ‘issue’ en is niet voor iedereen beschikbaar. Low budget vakanties vinden plaats in eigen land of worden als totaalpakket geboekt bij reisorganisaties. Zij kunnen door slimme inkoop en aanbod m.b.t. zonbestemmingen dit type consument goed bedienen.

Over de VrijetijdsTrends

Deze trends zijn de mening van Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of applied sciences. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche Goof Lukken bepaalt zijn trends door het verwerken van veel data als onderzoeksrapporten, media, waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts en cijfers. "Het gaat hierbij echter meer om sociologische duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De vier bovengenoemde hoofdtrends geven een richting aan, waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Daarom volgen er gedurende het jaar regelmatige trendupdates, blogs, vlogs en goede voorbeelden op www.vrijetijdskennis.nl. Zo ontstaat een compleet beeld van de vrije tijd die economisch en maatschappelijk steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.

Trefwoorden: trends, toerisme, reisbranche, verblijfsrecreatie, vakanties, leisure, vrije tijd, tijdsbesteding,

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
09/05/25
Nog slechts 40 stands beschikbaar voor Recreatie Vakbeurs 2025
De voorbereidingen voor de Recreatie Vakbeurs 2025, die van 11 tot en met 13 november plaatsvindt in Evenementenhal Hardenberg, zijn in volle gang. Er zijn momenteel nog slechts 40 stands beschikbaar voor leveranciers. De organisatie meldt dat de eerste hallen met populaire segmenten reeds volledig zijn volgeboekt.
09/05/25
Exclusief voor leden
ABN AMRO voorziet prima jaar voor campings
ABN AMRO verwacht dat het aantal overnachtingen op Nederlandse campings in 2025 weer groeit. In 2024 daalden de overnachtingen na jaren van groei met 7% Voor 2025 verwachten experts van de bank weer een groei van 3%.
02/05/25
Rechter dwingt koper tot nakomen deal vakantieparken Peter Gillis
De verkoop van de Nederlandse vakantieparken van Peter Gillis’ Oostappen Groep gaat door. De kortgedingrechter in Noord-Holland heeft geoordeeld dat de koper de overeenkomst van 185 miljoen euro moet nakomen.
29/04/25
De Nederlandse winnaars van de ACSI Awards 2025
Recreatiepark De Leistert in het Midden-Limburgse Roggel is door kampeerders voor het tweede jaar op rij verkozen tot beste camping van Nederland. Dat maakt campingspecialist ACSI bekend die in 12 categorieën de zogenaamde ACSI Awards 2025 uitreikte.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of hottub genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...