Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-02-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035

Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
Foto: Mediabank NBTC Ernst Wagensveld

In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten. Dat staat in de nieuwe verwachting voor het verblijfstoerisme naar Nederland ‘Forecast 2035' die door NBTC en CELTH is ontwikkeld in het Data & Development Lab.

Het aantal internationale gasten groeit met circa 8 miljoen en het aantal binnenlandse gasten met 4 miljoen. Naar verwachting komt 54% van het bezoek in 2035 uit eigen land en 46% uit het buitenland.

Forecast2035

Binnenlands toerisme groeit gematigd

Het aantal binnenlandse verblijfsgasten stijgt met 13%, van 29 miljoen in 2023 naar 33 miljoen in 2035. Dit toont aan dat Nederland een aantrekkelijke bestemming blijft voor zijn eigen inwoners. Het groeitempo ligt met 1% gemiddeld per jaar wel wat lager dan eerder. De groei van het binnenlands toerisme wordt mede gedreven door een verbeterd imago van vakanties in eigen land sinds de coronapandemie en de voorkeur voor bestemmingen dichter bij huis. Ook spelen weersomstandigheden in het buitenland een rol; bij extreem weer kiezen Nederlanders vaker voor een vakantie binnen de landsgrenzen.

Inkomend toerisme groeit sterker

Het aantal internationale verblijfsgasten in Nederland zal naar verwachting met 39% groeien tot 28 miljoen in 2035. Deze groei verloopt minder snel dan eerder voorspeld, vooral vanuit traditionele markten zoals Duitsland (+13% t/m 2035) dat eerder nog sterk groeide. Vanuit andere nabuurlanden zoals Belgie (+35%) en het Verenigd Koninkrijk (+33%) wordt een sterkere groei verwacht. Tegelijkertijd zien we een sterke opkomst van andere markten. Het aantal verblijfsgasten uit Spanje, Oostenrijk en Zwitserland zal waarschijnlijk verdubbelen, terwijl ook Italië een aanzienlijke groei laat zien. Vanuit Azië wordt een verdubbeling van verblijfsgasten ten opzichte van 2023 verwacht, met China als belangrijk herkomstland. Op de intercontinentale markt blijven de Verenigde Staten veruit het grootste herkomstland. Vanwege het sterke groeipad van Azië als herkomstbestemming benadert het bijna de omvang van Amerika terwijl eerder de verhouding 1:2 was.

Forecast2035

Provinciale inzichten

De Forecast 2035 biedt voor het eerst een gedetailleerde verdeling van de verwachte groei in het verblijfstoerisme op provinciaal niveau. De verwachtingen laten zien hoe binnenlandse en inkomende verblijfsgasten zich tot 2035 over Nederland zullen verspreiden. De verschillen in groeipotentie tussen de provincies zijn soms groot. Zo groeit het inkomend toerisme sterk in de Randstadprovincies en Brabant. De groei van het binnenlands toerisme is meer gelijkmatig over de provincies gespreid met Utrecht en Overijssel licht aan top. Een provinciale forecast is belangrijk omdat toeristisch beleid vaak wordt vormgegeven door provincies, gemeenten en destinatiemarketingorganisaties. De provinciale verwachtingen bieden waardevolle aanknopingspunten om beter in te spelen op de verwachte groei van binnenlands en inkomend toerisme in verschillende regio's.

Forecast2035
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/bestemming-nederland/verblijfstoerisme-in-nederland
Trefwoorden: toerisme, vakanties, verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, horeca, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
19/05/25
Exclusief voor leden
Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
19/05/25
Huurauto op vakantie: prijzen sinds 2022 meer dan gehalveerd
De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.