Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-02-2025
Auteur: Marc Gerlings

NTFU en KWbN luiden noodklok tochten stoppen door te veel regels

Zoektocht naar structurele verbetering

NTFU en KWbN luiden noodklok tochten stoppen door te veel regels
Arjan de Vries en Gijs Janssen sluiten convenant om wandel- en fietstochten toegankelijk te houden. Foto: KWbN.
"We snappen dat overheden alles doen om tochten verantwoord en veilig te laten verlopen, maar een bijna onhaalbare vergunningaanvraag is niet de oplossing.” De Vergunningenservice van beide organisaties draait overuren en tochten stoppen ermee.

Het was een unicum in breedtesportland: de introductie van de gezamenlijke Vergunningenservice van de toerfiets- en wandelbond vorig jaar. Op 4 februari tekenden beide directeuren een convenant waarin zij vastlegden elkaar te blijven versterken op het vlak van toegankelijkheid en het verlagen van de regeldruk. En dat is hard nodig! "Zonder het toegankelijk houden van fiets- en wandeltochten loopt Nederland een groot risico”, aldus Gijs Janssen, directeur-bestuurder Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) en Arjan de Vries, algemeen directeur Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU).

Toegenomen regeldruk

Sinds april 2024 ondersteunen KWbN en NTFU hun aangesloten organisaties bij het aanvragen van vergunningen en toestemmingen voor hun tochten. Arjan de Vries geeft aan dat de regeldruk de laatste jaren sterk is toegenomen, waardoor de aanvragen complexer zijn geworden. Ook de kosten van vergunningstrajecten en toestemmingsaanvragen zijn flink gestegen, vertelt De Vries. Gijs Janssen voegt toe: "We snappen dat overheden alles doen om tochten verantwoord en veilig te laten verlopen, maar een bijna onhaalbare vergunningaanvraag is niet de oplossing.”

Structurele verbetering

Natasha Wijgerse, coördinator Vergunningenservice, hoort het bijna dagelijks. "Vragen die ingewikkelder zijn geworden, een steeds uitgebreidere lijst aan informatie die gegeven moet worden, procedures die ieder jaar veranderen. En is een tocht wat langer, dan moeten organisatoren dat hele traject soms ook nog bij meerdere partijen doorlopen. Ik sprak laatst een organisatie die een aanvraag moest doen bij 12 partijen! De organisatoren die we helpen zijn echt blij met de ondersteuning. Er is zoveel vraag dat we de Vergunningenservice binnen een jaar al uitbreiden met een extra medewerker. Maar eigenlijk is die behoefte natuurlijk niet wenselijk. Daarom richten we ons – naast het ondersteunen van de lokale organisatoren – vooral ook op het zoeken naar een structurele verbetering.”

Wandeltocht is geen publieksevenement?

Die structurele verbetering zit volgens NTFU en KWbN onder andere in het beoordelen van de tochten op risicoprofiel. "Nog te vaak worden alle evenementen over één kam geschoren”, aldus Janssen. "Wandeltochten worden dan gelijkwaardig beoordeeld als publieksevenementen die op één locatie plaatsvinden.” De Vries vult aan: "Maar wandeltochten en fietstoertochten zijn geen doorsnee publieksevenement. Er is een wezenlijk verschil, omdat er bij onze tochten veel minder mensen gelijktijdig op één plek zijn.” 

Overheid wantrouwig

Ook maken beide bonden zich hard voor meer vertrouwen in de professionaliteit van aangesloten organisatoren. "Vergunning- en toestemmingsverleners zouden ervan uit moeten kunnen gaan dat onze organisatoren een verantwoorde en veilige tocht organiseren. Dat wordt niet ‘geregeld’ door een vergunning, maar door de verantwoordelijkheid en professionaliteit van onze organisatoren”, zeggen Janssen en De Vries. Gemeente Land van Cuijk bewijst dat een omslag mogelijk is, getuige het feit dat daar tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli 2024 volledig vergunnings- en meldingsvrij zijn.

Organisatoren stoppen

Janssen en De Vries geven aan dat er een absolute noodzaak is nú iets aan de ingewikkeldere regels en procedures te doen. De toegenomen regeldruk leidde er namelijk al toe dat verschillende organisatoren stopten, wat volgens de bonden een groot probleem is. 

"Juist nu, in een tijd waarin we te veel stilzitten, er meer dan ooit behoefte is aan preventie en we zoeken naar middelen om sociale cohesie te bevorderen, is het belangrijk dat mensen samen gaan bewegen,” zegt De Vries. Janssen benadrukt dat georganiseerde tochten de drempel verlagen om te sporten: "Het kan toch niet zo zijn dat de hogere regeldruk leidt tot minder mensen in beweging?”

Samen tegen regeldruk

KWbN en NTFU doen dan ook een oproep aan gemeenten, natuurorganisaties en andere terreinbeheerders om samen met hen te werken aan het verlagen van de regeldruk, zonder concessies te doen aan de veiligheid van tochten. "Want dat laatste is essentieel. Niet alleen voor de terreinbeheerders, maar ook voor de organisatoren én voor ons als landelijke sportbonden. Daarom stellen we aan de voorkant alles in het werk om samen met onze organisatoren die veiligheid te borgen. Veiligheid staat altijd voorop,” aldus De Vries en Janssen. "Een realistische aanpak van de regeldruk is echt essentieel voor een gezonder en socialer Nederland!”
Trefwoorden: wandelen, fietsten, tochten, recreatie, regeldruk, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
19/05/25
Exclusief voor leden
Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
19/05/25
Huurauto op vakantie: prijzen sinds 2022 meer dan gehalveerd
De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.