Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Trendcongres Toerisme haalt internationale keynotes naar Breda

Toerisme in Transformatie: Business as Unusual

Trendcongres Toerisme haalt internationale keynotes naar Breda

Op donderdag 20 maart 2025 is de Breda University of Applied Sciences gasthogeschool van het jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2025. Het thema van het congres is Toerisme in Transformatie: Business as Unusual. De congresorganisatie maakt vandaag de drie internationale keynotes bekend: Dr. Willy Legrand, Stanislav Ivanov en Ramon Vullings.

Het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd is een jaarlijks congres dat NRIT samen met de opleidingen Tourism Management Breda University of Applied Sciences, Inholland University of Applied Sciences, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, Saxion University of Applied Sciences met ondersteuning van ANVR, Reiswerk en Destinatie Nederland.

Thema: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual

De toeristische sector bevindt zich op een kruispunt. De traditionele manier van reizen is niet langer houdbaar. Klimaatverandering, digitalisering en sociale onrust dwingen ons om na te denken over een nieuwe toekomst voor toerisme. Dat vraagt om andere businessmodellen, een innovatieve aanpak van de arbeidsmarkt, een betere relatie met bestemmingen en een transformatie van de toeristische mobiliteit. Met een bloeiende toeristische sector is nu het moment voor een nieuwe koers: Business as Unusual. Die toekomst verkennen we rond drie subthema’s die ook centraal staan in het Landelijk Opleidingsprofiel van de opleidingen Tourism Management:

  • Toekomstbestendige (reis)bestemmingen
  • Brede welvaart door toerisme
  • Toeristische mobiliteit
  • Keynotes

    We hebben dit jaar maar liefst twee internationale keynotes naar Nederland gehaald en sluiten af met een cross-industry expert.

    Prof. Dr. Willy Legrand, IU International University of Applied Sciences, Duitsland met Tourism Sympoiesis and Surprising Transformations

    Voor sommigen leidt transactie-gebaseerd toerisme tot een doodlopende weg, maar voor anderen blijft het de enige haalbare manier om economische waarde te genereren. Maar wat als we deze binaire opvattingen helemaal verkeerd hebben? In de keynote van Willy Legrand onderzoeken we hoe collectieve creativiteit en samenwerkingsdynamiek het toerisme kan omvormen tot een regeneratieve kracht.

    Stanislav Ivanov, Zangador Research Institute & Varna University of Management, Bulgarije met Robots, AI and the changing skills requirements in tourism and hospitality

    De presentatie van Stanislav Ivanov richt zich op hoe nieuwe technologieën (met name robotica en AI) de vaardigheden van werknemers in de toerisme- en horecasector veranderen. We bespreken de creatie van nieuwe functieprofielen en de veranderingen in de bestaande functies, die de technologische vooruitgang van toerisme- en horecabedrijven vereist.

    Ramon Vullings, cross-industry expert, België met Great Travellers Mix & Match

    Onze samenleving staat voor een aantal grote uitdagingen. Om deze op te lossen is cross-over samenwerking tussen silo’s en sectoren cruciaal. Voor het ontwerpen van deze samenwerkingen en het vinden van nieuwe oplossingen is een nieuwe discipline nodig: ‘sector overschrijdende innovatie’. In deze afsluitende keynote spreekt Ramon Vullings over het binnenhalen van de buitenwereld en waarom het remixen van ideeën over de sectoren heen een slimme strategie is in dit digitale tijdperk. 

    Change agents

    We gaan samen op weg naar regeneratief reizen met een volgende stap in duurzaamheid, digitalisering en toerisme in balans met onze bijdrage aan brede welvaart op bestemmingen. Die transformatie naar regeneratief reizen vraagt om zogenaamde change agents die het voortouw moeten nemen. Op het Trendcongres smeden we een coalition of the willing en brengen we alle (toekomstige) change agents bij elkaar. Samen maken we toerisme: Business as Unusual.

    Locatie en informatie

    Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2025 wordt gehouden op de campus van de Breda University of Applied Sciences. Meer informatie op www.toerismecongres.nl.

    Trefwoorden: toerisme, leisure, vrije tijd, onderzoek, onderwijs, kennisontwikkeling, transformatie, congressen

    CELTH



    ||| Nieuws |||

    15/04/25
    Ahoy location of the year
    In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
    05/03/25
    EK indoor atletiek biedt tribune voor fans met visuele beperking
    Tijdens de kampioenschappen wordt op zowel zaterdag- als zondagochtend voor het eerst een speciale tribune ingericht voor mensen met een visuele beperking.
    10/02/25
    Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
    Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
    07/01/25
    Exclusief voor leden
    Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
    Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
    26/12/24
    Recycling bekers bij sportevenementen
    Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
    25/12/24
    Op weg naar 2025
    Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
    05/12/24
    Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
    Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
    03/12/24
    Bluebird-index wijst Frankrijk aan voor beste sneeuwomstandigheden
    Hoewel de grote meerderheid van de sneeuwliefhebbers (60%) de ervaring van een wintersportvakantie onvervangbaar vindt, onafhankelijk van hoeveel sneeuw er zou vallen, wacht (33%) op een duidelijke sneeuwgarantie alvorens een vakantie te boeken, volgens cijfers van reisorganisatie Sunweb.

    ||| Agenda |||

    Momenteel geen berichten aanwezig.