Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Trendcongres Toerisme haalt internationale keynotes naar Breda

Toerisme in Transformatie: Business as Unusual

Trendcongres Toerisme haalt internationale keynotes naar Breda

Op donderdag 20 maart 2025 is de Breda University of Applied Sciences gasthogeschool van het jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2025. Het thema van het congres is Toerisme in Transformatie: Business as Unusual. De congresorganisatie maakt vandaag de drie internationale keynotes bekend: Dr. Willy Legrand, Stanislav Ivanov en Ramon Vullings.

Het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd is een jaarlijks congres dat NRIT samen met de opleidingen Tourism Management Breda University of Applied Sciences, Inholland University of Applied Sciences, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, Saxion University of Applied Sciences met ondersteuning van ANVR, Reiswerk en Destinatie Nederland.

Thema: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual

De toeristische sector bevindt zich op een kruispunt. De traditionele manier van reizen is niet langer houdbaar. Klimaatverandering, digitalisering en sociale onrust dwingen ons om na te denken over een nieuwe toekomst voor toerisme. Dat vraagt om andere businessmodellen, een innovatieve aanpak van de arbeidsmarkt, een betere relatie met bestemmingen en een transformatie van de toeristische mobiliteit. Met een bloeiende toeristische sector is nu het moment voor een nieuwe koers: Business as Unusual. Die toekomst verkennen we rond drie subthema’s die ook centraal staan in het Landelijk Opleidingsprofiel van de opleidingen Tourism Management:

  • Toekomstbestendige (reis)bestemmingen
  • Brede welvaart door toerisme
  • Toeristische mobiliteit
  • Keynotes

    We hebben dit jaar maar liefst twee internationale keynotes naar Nederland gehaald en sluiten af met een cross-industry expert.

    Prof. Dr. Willy Legrand, IU International University of Applied Sciences, Duitsland met Tourism Sympoiesis and Surprising Transformations

    Voor sommigen leidt transactie-gebaseerd toerisme tot een doodlopende weg, maar voor anderen blijft het de enige haalbare manier om economische waarde te genereren. Maar wat als we deze binaire opvattingen helemaal verkeerd hebben? In de keynote van Willy Legrand onderzoeken we hoe collectieve creativiteit en samenwerkingsdynamiek het toerisme kan omvormen tot een regeneratieve kracht.

    Stanislav Ivanov, Zangador Research Institute & Varna University of Management, Bulgarije met Robots, AI and the changing skills requirements in tourism and hospitality

    De presentatie van Stanislav Ivanov richt zich op hoe nieuwe technologieën (met name robotica en AI) de vaardigheden van werknemers in de toerisme- en horecasector veranderen. We bespreken de creatie van nieuwe functieprofielen en de veranderingen in de bestaande functies, die de technologische vooruitgang van toerisme- en horecabedrijven vereist.

    Ramon Vullings, cross-industry expert, België met Great Travellers Mix & Match

    Onze samenleving staat voor een aantal grote uitdagingen. Om deze op te lossen is cross-over samenwerking tussen silo’s en sectoren cruciaal. Voor het ontwerpen van deze samenwerkingen en het vinden van nieuwe oplossingen is een nieuwe discipline nodig: ‘sector overschrijdende innovatie’. In deze afsluitende keynote spreekt Ramon Vullings over het binnenhalen van de buitenwereld en waarom het remixen van ideeën over de sectoren heen een slimme strategie is in dit digitale tijdperk. 

    Change agents

    We gaan samen op weg naar regeneratief reizen met een volgende stap in duurzaamheid, digitalisering en toerisme in balans met onze bijdrage aan brede welvaart op bestemmingen. Die transformatie naar regeneratief reizen vraagt om zogenaamde change agents die het voortouw moeten nemen. Op het Trendcongres smeden we een coalition of the willing en brengen we alle (toekomstige) change agents bij elkaar. Samen maken we toerisme: Business as Unusual.

    Locatie en informatie

    Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2025 wordt gehouden op de campus van de Breda University of Applied Sciences. Meer informatie op www.toerismecongres.nl.

    Trefwoorden: toerisme, leisure, vrije tijd, onderzoek, onderwijs, kennisontwikkeling, transformatie, congressen

    CELTH



    ||| Nieuws |||

    10/06/25
    Exclusief voor leden
    Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
    Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
    10/06/25
    Exclusief voor leden
    Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
    Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
    06/06/25
    Exclusief voor leden
    Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
    Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
    04/06/25
    Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
    Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
    03/06/25
    Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
    Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
    02/06/25
    Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
    De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
    02/06/25
    Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
    De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
    02/06/25
    Exclusief voor leden
    Vegan Food Tour zorgt voor verandering
    In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.