Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector

Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Foto: 123RF

Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.

AI wordt niet alleen gezien als een middel om operationele efficiëntie te verbeteren, maar ook als een technologie die de manier van reizen en de interactie tussen reizigers en de sector verandert. Voorbeelden hiervan zijn gepersonaliseerde reisaanbevelingen en geautomatiseerde hotelservices.

Ethische en technologische overwegingen

Marcel Heerink, hoofdauteur en onderzoeker Ethiek & Technologie bij Saxion, benadrukt: "AI biedt enorme kansen, maar het is van essentieel belang dat we het niet zomaar toepassen. Bedrijven en organisaties komen bij ons met vragen over de ethische, juridische en technologische overwegingen van AI en wij hopen hen hiermee op weg te helpen. Een chatbot installeren is natuurlijk het probleem niet, het zit vooral in de vraag: wat nu en wat daarna?"

Praktische richtlijnen voor AI-gebruik

Binnen de toerismesector was er al langer vraag naar praktische richtlijnen voor het verantwoord en effectief gebruik van AI. Het nieuwe rapport biedt concrete aanbevelingen, zoals geautomatiseerde klantenservice via chatbots en voorspellende analysetools die boekingsprocessen optimaliseren.

Samenwerking en best practices

De samenwerking met het lectoraat Ethiek & Technologie van Saxion benadrukt de noodzaak van een collaboratieve en inclusieve benadering van AI. Dit zorgt ervoor dat de voordelen voor de sector behouden blijven, terwijl risico’s zoals privacybescherming en transparantie niet uit het oog worden verloren. Het rapport beschrijft ook best practices die praktische inzichten bieden voor bedrijven en overheden over het effectieve gebruik van AI in de toerismesector.

Link: https://www.e-unwto.org/doi/10.18111/9789284426065
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, technologie, artificial intelligence, AI

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlands kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.