Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlands succes bij PiNCAMP Awards

Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Foto: OAK/PiNCAMP

Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress. PiNCAMP is het campingportal van ADAC, ANWB en TCS.

Een internationale commissie van tien campingexperts had eerder de winnaars en genomineerden van de PiNCAMP Awards geselecteerd uit honderden nominaties uit de campingindustrie. Uwe Frers, Managing Director van PiNCAMP, benadrukte het belang van de PiNCAMP Awards voor de campingindustrie: "Deze prijs is net zo belangrijk voor de campingindustrie als de Oscars voor de filmindustrie. Met de PiNCAMP Awards eren we de trendsetters van de Europese campingindustrie.” De genomineerde campings strijden in de categorieën ‘Sustainability and Environmental Awareness’, ‘Innovation and Progress’, ‘Demographic Change and Accessibility’, ‘Digitalization’, ‘Small Campsites’ and ‘Rental Accommodation’.

Young Talent: Nina Garvelink

De Young Talent Award erkent jongeren tot 35 jaar die uitblinken in de campingindustrie. Dit jaar gaat de Young Talent Award naar de manager van ‘Recreatieparc De Achterste Hoef’ in Nederland, Nina Garvelink. Toen ze begin twintig was, nam ze het familiebedrijf ‘De Achterste Hoef’ over. Samen met haar oom en haar broers en zussen ontwikkelde ze haar 4,5-sterren campingbedrijf tot een van de toonaangevende recreatieparken in Nederland en is ze sterk betrokken bij de opleiding en verdere educatie van medewerkers in de camping- en recreatiesector.

Welverdiend: Roger Pla opgenomen in de Hall of Fame

Het hoogtepunt van de prijsuitreiking was de opname van de Franse campingpionier Roger Pla in de Hall of Fame. In zijn lofrede eerde Uwe Frers de levenslange prestaties van Roger Pla en zijn diensten aan de ontwikkeling van het kampeertoerisme. Hij werd bijzonder geëerd voor zijn moedige beslissing om zijn camping Le Brasilia over te dragen aan een stichting ondanks aanbiedingen ter waarde van miljoenen, waardoor het bedrijf werd gered van overname door investeerders en de banen van de 150 medewerkers werden veiliggesteld.

De winnaar in de categorie ‘Sustainability and Environmental Awareness’: Sunêlia Les Sablons Camping, Frankrijk

De Sunêlia Les Sablons camping ligt tussen de pittoreske wijngaarden en de uitgestrekte aspergevelden van de Languedoc. En er wordt hier veel gedaan voor het duurzame gebruik van het milieu. Slechts enkele van een schijnbaar eindeloze reeks duurzame maatregelen: Energie- en waterbesparingsprogramma's, afvalbeheer, biodiversiteitsstroken tussen de staanplaatsen, een groot permacultuurgebied en een moestuin met een mini-boerderij die de campingrestaurants voorziet van producten.

Runners Up: Camping Lake Shkodra Resort, Albanië en Camping & Resort Sanguli Salou, Spanje

De winnaar in de categorie ‘Innovation and Progress’: Vakantiepark Beerze Bulten, Nederland

Bij Vakantiepark Beerze Bulten, nabij de Duits-Nederlandse grens, zijn online boekingen en online inchecken al lang vanzelfsprekend. Maar sinds 2024 is de camping ook futuristisch geworden. De Boshopper, een zeer vriendelijke en onvermoeibare metgezel, rijdt door het park en biedt gasten een drankje of een traktatie aan. De Boshopper is de eerste vakantie-robot in Nederland en staat altijd klaar met een glimlach, een vriendelijke stem en een gastvrije aanwezigheid - en maakt de vakantie van de gasten echt compleet.  Gerrit-Jan Hagedoorn, eigenaar van Beerze Bulten: "Om het project te laten slagen hebben we de zelfrijdende verkoopwagen een naam gegeven en gecustomized. Ook hebben we de Boshopper geïntegreerd in de dagelijkse taken en werkzaamheden. Die sociale integratie en innovatie is nodig om robotisering te laten slagen. In het begin ging dat niet vanzelf, maar uiteindelijk waren zowel collega’s als gasten erg enthousiast over de Boshopper. Gasten zagen dat deze robot een aanvulling was op onze service. Het assortiment van de Boshopper was namelijk aanvullend op ons horeca- assortiment en hij reed rond buiten onze horecaopeningstijden. De huidige gasten waarderen dat enorm!’ 

Hagedoorn over innovatie op het park: "Om klaar te zijn voor de toekomst proberen we steeds weer opnieuw te innoveren en zaken efficiënter te organiseren op ons park, zonder dat het ten koste gaat van hospitality, wat in onze sector heel belangrijk blijft. De huidige generatie gasten op ons park is wel anders dan 10 jaar geleden, dus moeten we meebewegen met trends en vooruitgang. Ook in het licht van de huidige krappe arbeidsmarkt kan robotisering daar zeker iets in betekenen." 

Runners Up: Campingresort Mon Perin, Kroatië en Camping & Resort Sanguli Salou, Spanje

De winnaar in de categorie ‘Demographic Change and Accessibility’: Kurcamping Holmernhof Dreiquellenbad, Duitsland

Gelegen in de Beierse kuurstad Bad Griesbach, biedt het Dreiquellenbad bij Kurcamping Holmernhof een eersteklas thermale campingervaring. Met een thermale vitaliteitsoase, een natuurlijke zwemvijver en een uitgebreid wellnessprogramma is de camping ideaal voor ontspanningszoekers. Het therapie- en wellnesscentrum is erkend door alle zorgverzekeraars en werkt met hoogopgeleide therapeuten. Gasten vinden er ook barrièrevrije en rolstoeltoegankelijke ingangen, sanitaire voorzieningen en verhuuraccommodaties.

Runners Up: Ca'Pasquali Village, Italië en Campofelice Camping Village, Zwitserland

De winnaar in de categorie ‘Digitalization’: Camping Salatà / Campings in Girona, Spanje

Camping Salatà ligt in Roses, Catalonië en is samen met zijn partnercampings in de regio Girona een echte pionier op het gebied van digitalisering. 100% van hun inventaris kan online worden geboekt. Klanten kunnen volledig digitaal in- en uitchecken en betalen. Met Smart Data Management verzamelt en beheert Camping Salatà gegevens uit verschillende bronnen, waardoor de camping efficiënt kan opereren.

Runners Up: Henne Strand Resort, Denemarken en Camping & Glamping Szel?gówka, Polen

De winnaar in de categorie ‘Rental Accommodation’: La Rocca Camping Village, Italië

Wat wacht je bij La Rocca Camping Village aan het Gardameer? Een onvergetelijke ervaring omringd door olijfbomen in een buitengewone sfeer. La Rocca Camping Village presenteert de nieuwe en exclusieve Garda Bubble met uitzicht op het meer, de enige in zijn soort aan het Gardameer. De bubble bestaat uit drie onderling verbonden bubbelkamers met transparante panoramische koepels: woonruimte, slaapkamer met hemelbed, badkamer met douche, wastafel en toilet. Buiten biedt het alle comfort voor maximale ontspanning: tafel en stoelen, ligstoelen en een zwembad. Degenen die de voorkeur geven aan minder transparante accommodatie worden aangetrokken tot een van de luxe stacaravans, die niet ver weg op een heuvel hoog boven het Gardameer liggen. Hier kunnen gasten in volledige afzondering van hun verblijf genieten, ver weg van de drukte van het Gardameer.

Runners Up: Valmar Camping Lanterna, Kroatië en Recreatiepark TerSpegelt, Nederland

De winnaar in de categorie ‘Small Campsites’: Camping Quinta da Cerejeira, Portugal

Dit is een geweldige kleine camping in het landelijke Portugal, slechts 22 echt grote staanplaatsen, geweldige jonge eigenaren met oog voor detail, persoonlijk contact en waardevolle tips. De camping voelt als een tuin met veel fruitbomen en andere eetbare planten. Er zijn geweldige wandel- en fietsroutes en kaarten met suggesties voor allerlei excursies. Mensen komen voor 2 nachten en blijven hier 3 weken.

Runners Up: Purple Eye Estate Camp & Winery, Montenegro en Camping L'Heureux Hasard, Frankrijk

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, awards

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...