Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche

Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Foto: Sabrina Gaudio, NBTC Mediabank

Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten. De opening van het innovatieplein markeert een nieuwe stap in de samenwerking tussen de agrarische sector en de toerismebranche.

Het innovatieplein is een gezamenlijk initiatief van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselvekerheid en Natuur (LVVN), de twaalf provincies en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Bezoekers kunnen hier kennismaken met de diversiteit van Nederlandse streekproducten en de verhalen achter de productie ervan. Een speciale Future Food Bar nodigt uit om de smaken van Nederland te ontdekken, terwijl bezoekers ook kans maken op een reis naar één van de vele regio's in ons land.

Samenwerking voor een duurzame toekomst

De opening van het innovatieplein markeert een nieuwe stap in de samenwerking tussen de agrarische sector en de toerismebranche. Door de krachten te bundelen willen betrokken partijen de duurzame ontwikkeling van het platteland stimuleren en de waardering voor Nederlandse producten en landschappen vergroten.

Bezoek aan het platteland kan een waardevolle bijdrage leveren aan de lokale economie en het bewustzijn van de herkomst van ons voedsel. Door vraag naar authentieke en lokaal geproduceerde producten te koppelen aan bezoek, ontstaan nieuwe kansen voor korte(re) ketens en een sterkere verbinding tussen boeren, bewoners en bezoekers.

Nederland als innovatieleider

Op het innovatieplein laten Nederlandse boeren en producenten zien hoe zij met innovatieve technieken en duurzame praktijken werken aan een toekomstbestendige landbouw. Bezoekers kunnen kennismaken met initiatieven op het gebied van circulaire landbouw, agro-ecologie en het verduurzamen van de voedselketen.

Nederland ontdekken

Naast de presentatie van streekproducten biedt het innovatieplein ook inspiratie voor een bezoek aan Nederland. Bezoekers kunnen online meer informatie vinden over de diverse landschappen, steden en dorpen, en ontdekken welke unieke ervaringen ons land te bieden heeft.

Met de opening van het innovatieplein ‘Land of Future Food’ onderstreept Nederland zijn positie als innovatieve en duurzame landbouwnatie. Het plein is een uitnodiging voor bezoekers van over de hele wereld om de schoonheid en diversiteit van het Nederlandse landschap te ontdekken en te genieten van de smaakvolle producten die ons land te bieden heeft.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, Duitsland, landbouw, agro toerisme, landelijk gebied

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    26/05/25
    Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
    AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
    15/04/25
    Ahoy location of the year
    In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
    05/03/25
    EK indoor atletiek biedt tribune voor fans met visuele beperking
    Tijdens de kampioenschappen wordt op zowel zaterdag- als zondagochtend voor het eerst een speciale tribune ingericht voor mensen met een visuele beperking.
    10/02/25
    Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
    Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
    07/01/25
    Exclusief voor leden
    Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
    Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
    26/12/24
    Recycling bekers bij sportevenementen
    Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
    25/12/24
    Op weg naar 2025
    Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
    05/12/24
    Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
    Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.