Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-01-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava

Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava

De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wist de Horecava 67.000 professionals te trekken.

Travel Trade Days

De nieuwe Travel Trade Days trokken 6.300 vakgenoten, 1.850 minder dan een jaar eerder. Toch kijkt beursmanager Marleen Rompen tevreden terug: "We hebben afgelopen week al een eerste slag gemaakt met het drukbezochte gloednieuwe vakevent Travel & Tech, met een focus op digitalisering in de reisbranche. Ik verheug me erop om komend jaar nog een grotere slag te maken door ons te focussen op de drie andere actuele thema’s in de reisbranche. Hiermee spelen we beter in op de veranderende wensen en behoeften van reisprofessionals ten aanzien van een toekomstbestendige reisbranche.” Daarbij doelt Rompen op: technologie, bestemmingsmanagement, duurzaamheid en business. Jaarbeurs heeft in de 54ste editie van het event een duidelijke scheiding gemaakt tussen enerzijds de reisprofessionals met de twee Travel Trade Days (B2B) en anderzijds de bezoekers met de Vakantiebeurs (B2C).

TravelTradeDays

Spreker Romy Cywie van Digital Tourism Think Thank: "Travel & Tech was een perfecte aftrap van het nieuwe toeristische seizoen met een flinke dosis inspiratie en echt inzichtelijke discussies. Tijdens een panel hebben we vanuit verschillende perspectieven gekeken naar de toekomstige rol van technologie en de mogelijkheden voor toerisme.” Exposant Daan Lodewijks van TravelSpirit: "Met Travel & Tech is er wat mij betreft een basis gelegd om de traditioneel gezellige vakdag uit te breiden met inspiratie. B2B inspiratie breder dan enkel bestemmingen en reizen. Bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering kunnen we met elkaar nog grote stappen zetten. En erg waardevol voor exposanten en branchegenoten om zowel gepland als toevallig in gesprek te raken met de doelgroep. Dit event verdient een groter publiek.”

Vakantiebeurs

De 54ste editie van Vakantiebeurs wist met 71.000 bezoekers het bezoek te stabiliseren ten opzichte van de editie 2024. In 2023 trok de beurs, direct na de pandemie, 65.000 bezoekers. Rompen kijkt tevreden terug. Samen met meer dan 900 exposanten heeft de organisatie ruim 71.000 bezoekers geïnspireerd met reisinformatie "Reizigers zijn in toenemende mate op zoek naar betekenisvolle manieren om de wereld te ontdekken. Persoonlijke, duurzame en unieke ervaringen staan centraal in de keuze voor een volgende reis. Op Vakantiebeurs willen we daarom onze bezoekers authentieke ervaringen bieden en de nieuwste reisinformatie zodat men zich optimaal kan voorbereiden op de volgende bestemming." Ook exposant Richard Kuijpers van SmartRobot Solutions kijkt met veel enthousiasme terug: "Het was geweldig om deel uit te maken van de eerste editie. Travel & Tech bood volop kansen om in contact te komen met andere innovaties en het was een eer om zelf ook op het podium te staan. Ik kijk ernaar uit om volgend jaar weer deel te nemen."

Voor reisuitgever Harald Kolkman van Meridian Travel was Vakantiebeurs opnieuw een groot succes. "We merkten dat er een enorme vraag was naar informatie over specifieke bestemmingen. De Vakantiebeurs is voor ons dé plek om de consument kennis te laten maken met onze uitgaves.” Ook Sawadee reizen kijkt met veel enthousiasme terug op de afgelopen editie. Manon van Dijk (op de foto): "De bezoekers die we ontmoetten zijn niet alleen reislustig, maar hebben ook een duidelijk beeld van wat ze zoeken: bijzondere reizen waarin ervaring centraal staat. Dit jaar zagen we een sterke interesse vanuit bezoekers in authentieke, duurzame ervaringen waarbij reizigers de cultuur en natuur écht leren kennen. Daarnaast merkten we dat mensen langer op de beurs aanwezig bleven en meer tijd namen voor persoonlijke gesprekken.” Exposant Sunny Cars merkt dat Nederlanders meer op ontdekking willen. "We ontvingen enthousiaste bezoekers die zin hebben om te reizen. Waar er vorig jaar nog veel Europa op de beurs geboekt werd, wilde de bezoeker dit jaar meer ontdekken. Bestemmingen als Amerika, Japan en Costa Rica waren deze dagen erg populair”, aldus Manon Prins.

Vakantiebeurs


De Vakantiebeurs 2026 vindt plaats van donderdag 8 tot en met zondag 11 januari. De Vakantiebeurs Travel Trade Days vinden plaats op woensdag 7 en donderdag 8 januari in Koninklijke Jaarbeurs.

Horecava

Op de Horecava kwamen 67.000 horecaprofessionals af, 3.000 meer dan een jaar eerder. Zij hebben meer dan 70.000 bezoeken aan Horecava gebracht. 70% van hen is beslisser en 14% adviseert bij de beslissing. Duurzaamheid stond dit jaar nóg steviger op de kaart. De nieuwe invulling van de Horecava Awards – met zowel een Innovation Award als een Sustainability Award – liet zien hoe belangrijk die toekomst voor ons allemaal is.

De beursorganisatie richtte zich niet alleen op de beslisser van vandaag, maar ook op die morgen. "Dit jaar zagen we een flinke toestroom van jonge, ambitieuze mensen die niet kunnen wachten om de branche een frisse boost te geven. Precies wat de horeca nodig heeft”, schrijft de organisatie enthousiast die het Symposium Duurzame Vis als een van de hoogtepunten benoemt. Chef Jef Schuur, de initiatiefnemer, organiseerde samen met Viki Geunes (Zilte) en Edwin Vinke (De Kromme Watergang) een inspirerend symposium over hoe je bewuster kunt omgaan met vis, schaal- en schelpdieren. Wat dit symposium echt bijzonder maakte, was de samenwerking met wetenschappers van het NIOZ. Zij deelden een sterk onderbouwd verhaal, dat door de chefs werd vertaald naar praktische, direct toepasbare inzichten in de keuken. Een unieke mix van wetenschap en culinaire expertise die nieuwe perspectieven biedt.

Horecava


Tegelijkertijd blijft hospitality in de zorg blijft groeien. Het Care & Cure symposium verdubbelde zelfs zijn bezoekersaantal. Meer aandacht voor gastvrijheid in de zorg is een ontwikkeling waar we allemaal blij van worden.

De volgende Horecava staat van 12 tot en met 15 januari 2026 weer op de agenda.

Trefwoorden: vakanties, toerisme, horeca, beurzen, congressen

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.