Geplaatst op: 15-01-2025
Auteur: Karlijn de Richemont
Visit Zuid-Limburg
Publicatie: R&T 2024-6

De week van ...

Karlijn en haar collega’s tijdens Kerststad Valkenburg

De week van ...
Karlijn en Kenny tijdens een fotoshoot voor Visit Zuid-Limburg

Kerststad Valkenburg is hét kerstfenomeen van Nederland. Bezoekers vanuit het hele land en ver daarbuiten trekken massaal naar het mergelstadje om de magie van kerst te beleven. De unieke kerstmarkten in de grotten vormen het kloppende hart van het evenement, omringd door sfeervolle activiteiten die Kerststad Valkenburg tot een onvergetelijke ervaring maken.

Achter de schermen werkt Karlijn, Projectcoördinator Marketing en Evenementen, samen met haar collega’s van Visit Zuid-Limburg bijna het hele jaar door aan de marketingacties die nodig zijn voor dit evenement. Overal wordt aan gedacht, er is aandacht voor ticketverkoop, mediacontact en het beantwoorden van vragen op sociale media.

Bovendien speelt het evenement een belangrijke rol in de regionale economie, met bezoekers die winkelen, dineren en overnachten in de omgeving. Maar hoe ziet zo’n werkweek eruit tijdens Kerststad Valkenburg? We geven je een kijkje achter de schermen. 

Maandag 
De week begint met het veiligheidsoverleg. Samen met de attracties, veiligheidsdiensten en de gemeente worden knelpunten van de afgelopen week besproken. Verkeersstromen, wachtrijen en de bereikbaarheid van horeca tijdens de Parade staan op de agenda. Acties worden direct uitgezet. Er worden sociale mediaberichten voorbereid, een extra nieuwsbrief verstuurd en website-updates geschreven om bezoekers optimaal te informeren over de bereikbaarheid. Ondertussen is Kenny als projectcoördinator van Tickli, het ticketsysteem van Visit Zuid-Limburg, druk bezig. Vragen over zoekgeraakte tickets en omboekingen worden meteen opgelost. Tegelijkertijd ontvangen bezoekers van de afgelopen week een enquête om hun ervaringen te delen. 

Dinsdag 
De dag begint met een interview voor de Duitse krant Rheinische Post over de kerstmarkten in de grotten. Even later belt Hart van Nederland met een vraag over wachtrijen die viral gaan op Tiktok. Ondertussen bezoeken teamleden de attracties om nieuwe content te maken. ‘s Middags wordt een programma uitgewerkt voor een influencer die met haar gezin naar Valkenburg komt. De voorbereidingen voor de Kribkeswandelingen (kribke is Limburgs voor kerststalletje) zijn in volle gang. De laatste aanpassingen worden nog gedaan aan het drukwerk en de routes. Deze wandelingen, die na Sinterklaas gelopen kunnen worden, zorgen voor spreiding van de bezoekers en een langer verblijf in de regio.

Woensdag
De Visit Zuid-Limburg Experience, de fysieke winkel, draait op volle toeren. Bezoekers halen plattegronden en flyers op, terwijl medewerkers zowel fysiek als per telefoon vragen beantwoorden zoals: "Wir sind zu spät beim Gemeindegrotte.” en "Is het ver lopen vanaf het station?” Later op de dag haalt een fotograaf een pershesje op voor de Landal Christmas Parade. Er worden vanavond foto’s gemaakt die de magie van Kerststad Valkenburg prachtig vastleggen. Intussen wacht iedereen gespannen op de uitslag van de verkiezing voor Europeans Best Christmas Market. 

Donderdag 
De ochtend draait om een artikel over de magische Twinkeltocht, geschreven voor een samenwerking met Kidsproof en Kekmama. Dankzij Augmented Reality-games onderweg wordt het een avontuur voor het hele gezin. Tegelijkertijd wordt een sociale media-campagne live gezet gericht op regionale bezoekers met de tip om doordeweeks te komen. Extra folders worden verdeeld bij toeristische locaties, terwijl de financiële afdeling druk bezig is met betalingen van Tickli voor touroperators en attracties. De website krijgt nog een update met uitleg over de nieuwe Park & Train actie, die in vier talen op de website wordt gezet om bezoekers te informeren.

Vrijdag 
Het aantal verkochte tickets voor komend weekend wordt doorgegeven aan de gemeente, zodat verkeers- en veiligheidsdiensten hierop kunnen inspelen. Ook wordt contact gelegd met Arriva om vervolgacties voor een volgende editie te bespreken. Intussen blijven vragen op sociale media binnenstromen. Het is een constante balans tussen plannen, coördineren en reageren. 

Weekend 
In het weekend bereikt de drukte zijn hoogtepunt. In de Visit Zuid-Limburg Experience is het een komen en gaan van bezoekers, terwijl Kenny onafgebroken bezig is om bezoekers te helpen met al hun ticketvragen. Ook online is het razend druk. Mensen willen weten waar ze het beste kunnen parkeren, hoe koud het in de grotten is en of ze hun hond mee kunnen nemen. Toch blijft de sfeer altijd magisch; het hele team werkt samen om elke bezoeker een onvergetelijke ervaring te bieden. 

Trefwoorden: evenementen, winterevenementen, kerstmis, kerstmarkten, Limburg, Zuid-Limburg

CELTH



||| Nieuws |||

18/07/25
Eerste 'surf-kas' zuivert Amsterdams kanaalwater
De Amsterdamse ontwerper Frederik van Os heeft een innovatieve manier bedacht om waterrecreatie te combineren met ecologisch herstel. Zijn project, de Surf Pill, is een drijvende ‘surf-kas’ die kanaalwater zuivert terwijl mensen erop kunnen surfen.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
18/07/25
Hein Pasman wordt directeur Landschap Erfgoed Utrecht
Hein Pasman is met ingang van 1 juli jl. benoemd tot algemeen directeur van Landschap Erfgoed Utrecht. Pasman nam deze positie al enige maanden waar na het vertrek van de vorige directeur. De tijdelijke invulling is nu door de Raad van Toezicht omgezet in een permanente aanstelling.
17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...