Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-01-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vakantieplannen 2025: Nederlanders zoeken balans tussen minder drukke bestemmingen en budget

Vakantieplannen 2025: Nederlanders zoeken balans tussen minder drukke bestemmingen en budget
Foto: Veerle Sloof

De Nederlander is en blijft een fervent vakantieganger. Uit de nieuwste Vakantie Sentiment Monitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) blijkt dat maar liefst 88% van ons volgend jaar weer op vakantie wil gaan. Tegelijkertijd zien ze een verschuiving in de reisgedragingen. Vakantiegangers maken bewuste keuzes en zoeken naar een balans tussen het vermijden van drukte en extreem weer tegenover betaalbaarheid. 

Voor heel 2025 wordt een groei van het uitgaand toerisme van 2% verwacht. Het binnenlands toerisme moet het met +1% doen. Dat is wat bescheidener dan de groei over 2024 die respectievelijk op 3,6% en 3,0% lag.  Voor de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor zijn 1.000 Nederlanders in december 2024 ondervraagd over hun vakantieplannen voor 2025.

Drukte en prijzen beïnvloeden keuzes

Hoewel de reislust groot is, laten Nederlanders zich ook leiden door negatieve berichten over overtoerisme. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan bepaalde bestemmingen te mijden vanwege de drukte. Populaire landen als Spanje, Italië en Frankrijk staan daarbij vaak op het lijstje. Toch blijft Spanje de nummer één vakantiebestemming voor Nederlanders, wat laat zien dat de aantrekkingskracht van deze landen groot blijft.

Naast de drukte speelt ook de betaalbaarheid een belangrijke rol. Hoewel een op de drie Nederlanders meer budget beschikbaar heeft voor vakanties, passen veel mensen toch hun vakantiegedrag aan vanwege de stijgende prijzen. Ze kiezen vaker voor goedkopere accommodaties of gaan minder vaak op vakantie. Deze trend is niet alleen in Nederland zichtbaar, maar ook in buurlanden als Duitsland.

Positief is dat in 2025 een zeer ruime meerderheid van de Nederlanders (88%) op vakantie wil gaan. Een jaar eerder lag dat op 86%. Van alle Nederlanders heeft 30% al een vakantie geboekt. Dat is wel duidelijk minder dan een jaar eerder. Opvallend is dat vooral koppels en gezinnen al vroeg hebben geboekt. Voor Nederlanders die al hebben geboekt ligt het zwaartepunt voor de eerstvolgende vakantie in kwartalen 1 en 2. Mensen die nog moeten boeken plannen overwegend voor kwartalen 3 en 4. Nederlanders plannen voor 2025 gemiddeld 2,4 vakanties, dat is gelijk aan 2024. 

Binnenlands toerisme blijft populair

Ondanks de groeiende interesse in verre bestemmingen, blijft Nederland een geliefde vakantiebestemming voor eigen inwoners. Zo'n 21% van de Nederlanders plant de eerstvolgende vakantie in eigen land. Bungalowparken zijn daarbij in opkomst, met een groeiend aantal vakantiegangers dat kiest voor deze accommodatie. We gaan in Nederland met name in Gelderland, Limburg en Noord-Holland op vakantie. In eigen land gaan we relatief vaak kort op vakantie. 

Verre bestemmingen in opkomst

Van alle vakantieplannen heeft 58% een bestemming in Europa. Dat is vier procentpunt lager dan een jaar eerder. Binnen Europa blijven Spanje, Italië en Frankrijk de populairste keuzes. Maar ook verre bestemmingen buiten Europa worden steeds aantrekkelijker en komen in toenemende mate in de vakantieplannen voor. 

Hoofdpunten vakanties van Nederlanders

Vakantie Intentie
  • 88% van de Nederlanders heeft de intentie om in 2025 op vakantie te gaan, een lichte stijging ten opzichte van 86% een jaar geleden.
  • Nederlanders met vakantieplannen verwachten gemiddeld 2,4 vakanties te ondernemen in 2025, wat het laagste gemiddelde is onder de onderzochte landen.
Boekingsgedrag
  • 30% van de Nederlanders heeft al een vakantie geboekt voor 2025, vergelijkbaar met 29% een jaar geleden.
  • De meeste Nederlanders die al geboekt hebben, vertrekken in de eerste helft van 2025, met een piek in het eerste kwartaal.
Bestemmingen
  • 58% van de Nederlanders plant hun eerstvolgende vakantie in Europa, terwijl 21% in eigen land blijft.
  • Gelderland en Limburg zijn de meest populaire provincies voor vakanties in eigen land, gevolgd door Noord-Holland en Drenthe.
  • Nederlanders kiezen vaker voor vakanties buiten Europa dan een jaar geleden, vooral koppels.
Vervoermiddel
  • Het vliegtuig is het meest gekozen vervoermiddel voor vakanties in Europa (60%), gevolgd door de auto.
Invloed van Externe Factoren
  • 48% van de Nederlanders vermijdt bepaalde bestemmingen vanwege overtoerisme, met Spanje als meest vermeden land.
  • 40% van de Nederlanders past hun vakantiekeuze aan vanwege stijgende prijzen, door bijvoorbeeld minder vaak op vakantie te gaan of goedkopere accommodaties te kiezen.
  • 37% van de Nederlanders geeft aan dat extreme weersomstandigheden hun vakantiekeuze beïnvloeden, voornamelijk door de bestemming aan te passen.
Type Accommodatie
  • Nederlanders kiezen vaker voor een bungalow(park) dan een jaar geleden, zowel in eigen land als elders in Europa.
  • Hotels/pensions blijven populair, vooral voor vakanties in Europa.
Vakantiebudget
  • 48% van de Nederlanders heeft een vergelijkbaar vakantiebudget als eerdere jaren, terwijl 31% aangeeft iets meer budget te hebben.
Duurzaamheid
  • 30% van de Nederlanders houdt rekening met het milieu bij het boeken van hun vakantie, het laagste percentage onder de onderzochte landen.
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/vakantieplannen-in-2025
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, uitgaand toerisme, binnenlands toerisme, vakantieplannen

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.