Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-01-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vakantieplannen 2025: Nederlanders zoeken balans tussen minder drukke bestemmingen en budget

Vakantieplannen 2025: Nederlanders zoeken balans tussen minder drukke bestemmingen en budget
Foto: Veerle Sloof

De Nederlander is en blijft een fervent vakantieganger. Uit de nieuwste Vakantie Sentiment Monitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) blijkt dat maar liefst 88% van ons volgend jaar weer op vakantie wil gaan. Tegelijkertijd zien ze een verschuiving in de reisgedragingen. Vakantiegangers maken bewuste keuzes en zoeken naar een balans tussen het vermijden van drukte en extreem weer tegenover betaalbaarheid. 

Voor heel 2025 wordt een groei van het uitgaand toerisme van 2% verwacht. Het binnenlands toerisme moet het met +1% doen. Dat is wat bescheidener dan de groei over 2024 die respectievelijk op 3,6% en 3,0% lag.  Voor de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor zijn 1.000 Nederlanders in december 2024 ondervraagd over hun vakantieplannen voor 2025.

Drukte en prijzen beïnvloeden keuzes

Hoewel de reislust groot is, laten Nederlanders zich ook leiden door negatieve berichten over overtoerisme. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan bepaalde bestemmingen te mijden vanwege de drukte. Populaire landen als Spanje, Italië en Frankrijk staan daarbij vaak op het lijstje. Toch blijft Spanje de nummer één vakantiebestemming voor Nederlanders, wat laat zien dat de aantrekkingskracht van deze landen groot blijft.

Naast de drukte speelt ook de betaalbaarheid een belangrijke rol. Hoewel een op de drie Nederlanders meer budget beschikbaar heeft voor vakanties, passen veel mensen toch hun vakantiegedrag aan vanwege de stijgende prijzen. Ze kiezen vaker voor goedkopere accommodaties of gaan minder vaak op vakantie. Deze trend is niet alleen in Nederland zichtbaar, maar ook in buurlanden als Duitsland.

Positief is dat in 2025 een zeer ruime meerderheid van de Nederlanders (88%) op vakantie wil gaan. Een jaar eerder lag dat op 86%. Van alle Nederlanders heeft 30% al een vakantie geboekt. Dat is wel duidelijk minder dan een jaar eerder. Opvallend is dat vooral koppels en gezinnen al vroeg hebben geboekt. Voor Nederlanders die al hebben geboekt ligt het zwaartepunt voor de eerstvolgende vakantie in kwartalen 1 en 2. Mensen die nog moeten boeken plannen overwegend voor kwartalen 3 en 4. Nederlanders plannen voor 2025 gemiddeld 2,4 vakanties, dat is gelijk aan 2024. 

Binnenlands toerisme blijft populair

Ondanks de groeiende interesse in verre bestemmingen, blijft Nederland een geliefde vakantiebestemming voor eigen inwoners. Zo'n 21% van de Nederlanders plant de eerstvolgende vakantie in eigen land. Bungalowparken zijn daarbij in opkomst, met een groeiend aantal vakantiegangers dat kiest voor deze accommodatie. We gaan in Nederland met name in Gelderland, Limburg en Noord-Holland op vakantie. In eigen land gaan we relatief vaak kort op vakantie. 

Verre bestemmingen in opkomst

Van alle vakantieplannen heeft 58% een bestemming in Europa. Dat is vier procentpunt lager dan een jaar eerder. Binnen Europa blijven Spanje, Italië en Frankrijk de populairste keuzes. Maar ook verre bestemmingen buiten Europa worden steeds aantrekkelijker en komen in toenemende mate in de vakantieplannen voor. 

Hoofdpunten vakanties van Nederlanders

Vakantie Intentie
  • 88% van de Nederlanders heeft de intentie om in 2025 op vakantie te gaan, een lichte stijging ten opzichte van 86% een jaar geleden.
  • Nederlanders met vakantieplannen verwachten gemiddeld 2,4 vakanties te ondernemen in 2025, wat het laagste gemiddelde is onder de onderzochte landen.
Boekingsgedrag
  • 30% van de Nederlanders heeft al een vakantie geboekt voor 2025, vergelijkbaar met 29% een jaar geleden.
  • De meeste Nederlanders die al geboekt hebben, vertrekken in de eerste helft van 2025, met een piek in het eerste kwartaal.
Bestemmingen
  • 58% van de Nederlanders plant hun eerstvolgende vakantie in Europa, terwijl 21% in eigen land blijft.
  • Gelderland en Limburg zijn de meest populaire provincies voor vakanties in eigen land, gevolgd door Noord-Holland en Drenthe.
  • Nederlanders kiezen vaker voor vakanties buiten Europa dan een jaar geleden, vooral koppels.
Vervoermiddel
  • Het vliegtuig is het meest gekozen vervoermiddel voor vakanties in Europa (60%), gevolgd door de auto.
Invloed van Externe Factoren
  • 48% van de Nederlanders vermijdt bepaalde bestemmingen vanwege overtoerisme, met Spanje als meest vermeden land.
  • 40% van de Nederlanders past hun vakantiekeuze aan vanwege stijgende prijzen, door bijvoorbeeld minder vaak op vakantie te gaan of goedkopere accommodaties te kiezen.
  • 37% van de Nederlanders geeft aan dat extreme weersomstandigheden hun vakantiekeuze beïnvloeden, voornamelijk door de bestemming aan te passen.
Type Accommodatie
  • Nederlanders kiezen vaker voor een bungalow(park) dan een jaar geleden, zowel in eigen land als elders in Europa.
  • Hotels/pensions blijven populair, vooral voor vakanties in Europa.
Vakantiebudget
  • 48% van de Nederlanders heeft een vergelijkbaar vakantiebudget als eerdere jaren, terwijl 31% aangeeft iets meer budget te hebben.
Duurzaamheid
  • 30% van de Nederlanders houdt rekening met het milieu bij het boeken van hun vakantie, het laagste percentage onder de onderzochte landen.
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/vakantieplannen-in-2025
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, uitgaand toerisme, binnenlands toerisme, vakantieplannen

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...