Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-01-2025
Auteur: Marc Gerlings

DNB gaat in maart weer open voor bezoekers

Financiële attractie in de hoofdstad

DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
DNB gaat in maart 2025 weer open voor het publiek. Foto: DNB.
Medewerkers van De Nederlandsche Bank keren vandaag terug in het vernieuwde kantoor aan het Frederiksplein in Amsterdam. Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.

Het karakteristieke gebouw aan het Frederiksplein was vijf jaar geleden technisch op en voldeed niet meer aan de duurzaamheidseisen. Met respect voor het oorspronkelijke ontwerp van architect Marius Duintjer is het gebouw van DNB naar ontwerp van architectenbureau Mecanoo gerenoveerd en nu weer onderdeel van de stad. 

De totale oppervlakte van 67.000 m2 van het gebouw is weer de thuisbasis van de ruim 2.300 werknemers in Amsterdam. Daarnaast is er in het pand een ontmoetingsplaats en kennisplatform gecreëerd voor zowel de financiële sector als het grote publiek. De verplaatsing van het bankbiljettenbedrijf en de ruim 200 ton goud naar het Cashcentrum in Zeist, maakte het mogelijk de begane grond en de kelder van het gebouw open te stellen voor bezoekers.  

Schatkamer voor bezoekers

Het publieke deel (4.800 m2) in en rond de voormalige goudkluis heet De Nieuwe Schatkamer, een ruimte waar iedereen vanaf maart 2025 kan binnenlopen. Bezoekers kunnen er leren over de kernactiviteiten van DNB via tentoonstellingen, interactieve games, seminars en debatten en kunnen er onze bijzondere kunst- en geldcollectie bekijken. Het is ook de plek van DNB om voeling te houden met de maatschappij.

DNB-president Klaas Knot over het belang van openheid: "Als DNB staan wij midden in de samenleving en daarom is het ook belangrijk dat wij open en toegankelijk zijn. Openheid helpt ons in de effectiviteit van ons werk. Wij werken voor alle Nederlanders aan stabiele prijzen, aan solide en integere financiële instellingen, aan een betrouwbaar en stabiel betalingsverkeer. Eigenlijk aan duurzame welvaart voor alle Nederlanders. Daarbij gaat dit gebouw ons enorm helpen.’ 

Tuinen 

Waar je je ook bevindt in het gebouw, je kijkt uit op groen. Op de plek waar voorheen de ronde toren stond, wordt een groene, publiek toegankelijke stadstuin aangelegd. Weg uit de drukte van de stad kunnen Amsterdammers en voorbijgangers in alle rust genieten van de prachtig aangelegde tuin.  

Aan de oostzijde is op de eerste verdieping een binnentuin toegevoegd waar medewerkers en gasten tijdens kantooruren kunnen wandelen, overleggen en lunchen. Tevens komt er een groente- en kruidentuin voor eigen gebruik.  

Op het dak van de derde verdieping aan de kant van Frederiksplein is een daktuin gerealiseerd. Bij de aanleg van de vele groenvoorzieningen in en rond het gebouw is onderzocht welke mix van inheemse en niet-inheemse plantensoorten de hoogst haalbare biodiversiteit oplevert. 

De kade aan de zonnige zuidzijde van het gebouw is verlaagd tot het niveau van de Singelgracht. Deze is voor iedereen toegankelijk. 

Architect Francine Houben van Mecanoo heeft het gebouw zijn oorspronkelijke, krachtige uitstraling teruggegeven. De begane grond bestaat volledig uit glazen gevels, de dubbele verdiepingshoogte van de oude Kashal is hersteld en de originele gevelcompositie met de herkenbare bruine tegels is behouden gebleven. De later toegevoegde toren is verwijderd, waardoor de vrije zichtlijn tussen de Utrechtsestraat en de Pijp is hersteld.

Trefwoorden: DNB, Amsterdam, tentoonstelling, bezoekerscentrum

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Slagharen lanceert voordelig Familieticket
Attractie- & Vakantiepark Slagharen introduceert een nieuw Familieticket, speciaal ontworpen voor gezinnen die samen een dag vol avontuur willen beleven. Het ticket biedt toegang voor vier personen tegen een vast, aantrekkelijk tarief en is vanaf deze week verkrijgbaar via de website van het park.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
23/06/25
Exclusief voor leden
Plaswijckpark mag Koninklijk Wapen voeren
Koning Willem-Alexander heeft het Recht tot het voeren van het Koninklijk Wapen met de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ toegekend aan Stichting Plaswijckpark. Dit bekende Rotterdamse park ontvangt jaarlijks rond de 450.000 bezoekers.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.