Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-12-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen

Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen

Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Ginder waar HISWA-RECRON over publiceert.

In 2018 moesten recreatiebedrijven van elke verdiende euro 27 cent afdragen aan belastingen. Dat is inmiddels opgelopen naar 38 cent. Het betreft hier om lasten opgelegd door diverse overheidslagen zoals de btw, vennootschapsbelasting, energiebelasting, toeristenbelasting en ozb. Tussen 2018 en 2024 stegen vooral de belastingen op aardgas (+197%), energiebelasting (109%), en btw (+50%). De toeristenbelasting steeg gemiddeld over Nederland met een kwart. Belastingen op lonen vallen buiten de scope van het onderzoek maar zijn de afgelopen jaren ook fors gestegen. Om de almaar stijgende kosten en belastingen te kunnen betalen, hebben verblijfsrecreatieve bedrijven tussen 2018 en 2024 de prijzen met 27% moeten verhogen.

Jeffrey Belt, adjunct-directeur van HISWA-RECRON ziet in de branche fors afgenomen marges door de enorme kostenstijgingen: "Door de sterk stijgende belastingen wordt de sector uitgehold.” Dat is volgens Belt niet goed voor de toekomst van de sector omdat "investeringen broodnodig zijn om de kwaliteit van diensten en producten te blijven waarborgen.” Met een forse btw-verhoging in het vooruitzicht (van 9% naar 21% in 2026) wordt de concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven nog verder uitgehold. Zeker omdat in de buurlanden de btw op logies veel lager is. Heel klein lichtpuntje is dat er eindelijk een impactonderzoek komt naar de btw-verhoging op logies.

Link: https://onlinetouch.nl/hiswarecron/recreactie-2024---nummer-8?html=true#google_vignette
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, belastingen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...