Geplaatst op: 16-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets

Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en stoelreserveringen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbod doet het af als 'ozindiensten'.

Ook geven deze sites vaak geen compleet aanbod en verstoppen ze extra kosten. De Consumentenbond raadt consumenten aan vliegtickets rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij te kopen.

De Consumentenbond bekeek de prijzen voor vliegtickets op 11 populaire ticketwebsites(1). Opvallend is dat deze sites tot 4 keer zoveel vragen voor bagage en stoelreserveringen als luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast verstoppen sommige sites verplichte boekingskosten. Die kunnen oplopen tot €63 per persoon, terwijl luchtvaartmaatschappijen zelf zulke kosten niet rekenen. De vliegticketsites beloven ook uitgebreide vergelijkingen, maar vaak ontbreken vluchten van easyJet, KLM of Ryanair.

Onzindiensten

Ook verkopen ticketsites onzindiensten. Zo biedt eSky online inchecken aan voor €7, terwijl dat gratis is bij elke luchtvaartmaatschappij. En Booking.com verkoopt een pakket van €97 voor het wijzigen en annuleren zonder servicekosten. Ook bij vluchten die helemaal niet te wijzigen of te annuleren zijn. Zulke servicekosten betalen passagiers niet als ze rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken.

En Booking.com en Gotogate laten van sommige luchtvaartmaatschappijen niet kloppende vliegtuigplattegronden zien. Consumenten denken dan te betalen voor een stoel bij een nooduitgang met extra beenruimte. Maar zij krijgen een van de krapste stoelen aan boord.

Advies: Rechtstreeks bij luchtvaartmaatschappij

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Op het eerste gezicht lijken de prijzen van vliegticketwebsites redelijk. Maar vervolgens brengen ze enorm hoge kosten in rekening voor optionele diensten. En het is nog erger dan bij ons vorige onderzoek in 2022. Helaas reageren de bedrijven achter deze sites vaak niet op onze verzoeken. Daarom raden we consumenten nog een keer aan: boek rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij."

1) Booking.com, CheapTickets.nl, eDreams, eSky, Expedia, Gotogate, Kiwi, Opodo, Tix.nl, Trip.com en Vliegwinkel.
Trefwoorden: Consumentenbond, vliegen, reizen, boeking

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.