Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-12-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe

Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe

Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie met een oproep van Niels Mariska en de kinderen aan de Kamerleden om de maatregel te heroverwegen. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies. Eindelijk.

Onze laatste vakantie…

Met als titel ‘Onze laatste vakantie…’ plaatste HISWA-RECRON in alle landelijke e landelijke dagbladen van DPG Media - waaronder het Algemeen Dagblad, Trouw, Volkskrant - een paginagrote advertentie. De advertentie bestond uit een ingezonden brief van ‘Niels en Mariska’ en de kinderen’ die de dupe worden van de btw-verhoging op vakantiehuisjes. Ze vragen zich af waar ze in 2026 op vakantie moeten nu die 12% duurder wordt: "Slik! Verdrietig. Teleurgesteld. Boos. Dat is wat we zijn”, schrijven ze en vinden de beslissing onbegrijpelijk. Ze vragen zich af of de verhoging echt het effect oplevert dat de regering ervan verwacht. "Het gaat om slechts 290 miljoen aan inkomsten, terwijl ons geluk wordt ontnomen.”

Namens alle Tukkers

In Twente voerden ze vorige week een creatieve actie, waarbij waterflesjes symbool stonden voor de unieke gastvrijheid van Twente. De actie met de waterflesjes, opgezet door hotelier Alco van Berkel bestond uit het aanbieden van hotelkamers gratis bij de aankoop van een flesje water. De de aantrekkingskracht voor zowel Nederlandse als buitenlandse bezoekers vermindert en daarmee de leefbaarheid in gevaar brengt. Ze pleiten voor het behoud van Twente als een oase van rust en gastvrijheid in een steeds drukker wordende wereld. Inmiddels is Twente Marketing een social media campagne gestart waarbij de boodschap namens alle Tukkers wordt gedeeld door stakeholders en ondernemers uit Twente.

Eindelijk een impactanalyse

Inmiddels is er ook goed nieuws. Jeffrey Belt van HISWA-RECRON: "Na veel inspanning, gesprekken en acties de afgelopen maanden heeft de Eerste Kamer zich schrap gezet rondom de btw-verhoging op logies. Uitkomst: er komt een impactanalyse naar de verhoging op logies. Dit is toegezegd door de staatssecretaris.”

Veel leden van de Tweede Kamer vonden het onbegrijpelijk dat het kabinet een impactanalyse van de verhoging van de btw op logies niet nodig vond. Senator Geerdink (VVD): "De keus van het kabinet om niet eerst een impactanalyse te doen naar bijvoorbeeld het effect van verhoging van btw op logies in de grensregio is onbegrijpelijk." Van Rooijen (50PLUS) brak een lans voor de betaalbaarheid van vakanties voor gezinnen: "Er zijn grote zorgen over de vakanties van gezinnen in Nederland. Voor een vakantie van twee weken komt er zomaar 200 euro bij. De dekking moet worden gevonden binnen de btw en niet weggehaald bij de AOW'ers.” Het CDA is weer bezorgd om de uitvoering. Senator Bakker-Klein: "De toegevoegde uitzondering op kamperen bij het verhoogde tarief op logies lijkt willekeurig. De maatregel wordt gevoeld, vooral in de grensregio's. We sluiten ons aan bij de vragen over de impactanalyses.”

Staatsecretaris Van Oostenbruggen zegde uiteindelijk een impactanalyse toe: "Ik wil wel een impactanalyse naar de effecten van de btw-verhoging op logies toezeggen. Die komt rond de zomer naar de Kamer.”

Link: https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20241210/pakket_belastingplan_2025_debat
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, horeca, verblijfsrecreatie, bungalowparken, vakantieparken, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
12/05/25
Actie KLM grondpersoneel
Vandaag wordt een petitie overhandigd en een korte symbolische actie tegen ongelijke beloning gevoerd door het personeel.
09/05/25
Exclusief voor leden
Hoeveel besteden Nederlanders bij de diverse touroperators?
Nederlanders besteedden de afgelopen drie jaar €29,4 miljard aan reizen via touroperators. Gemiddeld spenderen ze €2.429 per boeking. Het meest bij Djoser, NRV en Salade.
08/05/25
Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid
RBT Heuvelrug & Vallei koppelt fietsrecreatie aan actuele thema's als gezondheid, duurzaamheid en erfgoed en speelt in op de groeiende behoefte aan groene, bewuste beleving.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...