Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-12-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe

Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe

Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie met een oproep van Niels Mariska en de kinderen aan de Kamerleden om de maatregel te heroverwegen. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies. Eindelijk.

Onze laatste vakantie…

Met als titel ‘Onze laatste vakantie…’ plaatste HISWA-RECRON in alle landelijke e landelijke dagbladen van DPG Media - waaronder het Algemeen Dagblad, Trouw, Volkskrant - een paginagrote advertentie. De advertentie bestond uit een ingezonden brief van ‘Niels en Mariska’ en de kinderen’ die de dupe worden van de btw-verhoging op vakantiehuisjes. Ze vragen zich af waar ze in 2026 op vakantie moeten nu die 12% duurder wordt: "Slik! Verdrietig. Teleurgesteld. Boos. Dat is wat we zijn”, schrijven ze en vinden de beslissing onbegrijpelijk. Ze vragen zich af of de verhoging echt het effect oplevert dat de regering ervan verwacht. "Het gaat om slechts 290 miljoen aan inkomsten, terwijl ons geluk wordt ontnomen.”

Namens alle Tukkers

In Twente voerden ze vorige week een creatieve actie, waarbij waterflesjes symbool stonden voor de unieke gastvrijheid van Twente. De actie met de waterflesjes, opgezet door hotelier Alco van Berkel bestond uit het aanbieden van hotelkamers gratis bij de aankoop van een flesje water. De de aantrekkingskracht voor zowel Nederlandse als buitenlandse bezoekers vermindert en daarmee de leefbaarheid in gevaar brengt. Ze pleiten voor het behoud van Twente als een oase van rust en gastvrijheid in een steeds drukker wordende wereld. Inmiddels is Twente Marketing een social media campagne gestart waarbij de boodschap namens alle Tukkers wordt gedeeld door stakeholders en ondernemers uit Twente.

Eindelijk een impactanalyse

Inmiddels is er ook goed nieuws. Jeffrey Belt van HISWA-RECRON: "Na veel inspanning, gesprekken en acties de afgelopen maanden heeft de Eerste Kamer zich schrap gezet rondom de btw-verhoging op logies. Uitkomst: er komt een impactanalyse naar de verhoging op logies. Dit is toegezegd door de staatssecretaris.”

Veel leden van de Tweede Kamer vonden het onbegrijpelijk dat het kabinet een impactanalyse van de verhoging van de btw op logies niet nodig vond. Senator Geerdink (VVD): "De keus van het kabinet om niet eerst een impactanalyse te doen naar bijvoorbeeld het effect van verhoging van btw op logies in de grensregio is onbegrijpelijk." Van Rooijen (50PLUS) brak een lans voor de betaalbaarheid van vakanties voor gezinnen: "Er zijn grote zorgen over de vakanties van gezinnen in Nederland. Voor een vakantie van twee weken komt er zomaar 200 euro bij. De dekking moet worden gevonden binnen de btw en niet weggehaald bij de AOW'ers.” Het CDA is weer bezorgd om de uitvoering. Senator Bakker-Klein: "De toegevoegde uitzondering op kamperen bij het verhoogde tarief op logies lijkt willekeurig. De maatregel wordt gevoeld, vooral in de grensregio's. We sluiten ons aan bij de vragen over de impactanalyses.”

Staatsecretaris Van Oostenbruggen zegde uiteindelijk een impactanalyse toe: "Ik wil wel een impactanalyse naar de effecten van de btw-verhoging op logies toezeggen. Die komt rond de zomer naar de Kamer.”

Link: https://www.eerstekamer.nl/nieuws/20241210/pakket_belastingplan_2025_debat
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, horeca, verblijfsrecreatie, bungalowparken, vakantieparken, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...