Geplaatst op: 23-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025

Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint. 

"Liefde is geen zwakte; het is daadkracht. Het is luisteren zonder oordeel, en bouwen aan een samenleving waarin diversiteit niet alleen wordt getolereerd, maar gevierd. Liefde is een keuze, en Pride 2025 nodigt ons uit die keuze elke dag opnieuw te maken,” aldus Lucien Spee de Castillo Ruiz, executive director van Pride Amsterdam. Het moto luidt voluit: ‘Be who you are, love who you want’. De liefde van en voor de lhbtiqa+-community is ook het verbindende thema tussen TOGETHER van afgelopen jaar en UNITY dat tijdens WorldPride 2026 centraal zal staan.

"De exacte invulling van het programma komt in het voorjaar (2025, red.), maar zoals altijd vindt de botenparade de eerste zaterdag van augustus plaats. Met de bekendmaking van het thema kunnen geïnteresseerden zich nu gaan voorbereiden en vanaf 3 januari 2025 inschrijven voor deelname aan de botenparade.

Deelnemers Botenparade 2025 gezocht

Partijen die willen deelnemen aan de botenparade worden uitgenodigd om zich van 3 januari tot 2 februari 2025 in te schrijven en een conceptplan in te zenden. Op 8 februari zal bekendgemaakt worden welke inzendingen het mooiste zijn en het beste aansluiten bij het thema en daarom beloond worden met een startbewijs voor de parade op zaterdag 2 augustus 2025. 

Om de parade toegankelijk te houden voor organisaties uit de community betalen deze deelnemers slechts een fractie van de kostprijs en is hun inschrijfgeld sinds 2014 niet gestegen. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de bedrijven die meevaren en waarvoor maximaal 20 plekken zijn. Deze bedrijven stellen daarnaast €75.000 ter beschikking aan het zichtbaarheidsfonds waar deelnemers uit de categorieën 3/4/10 en 11 een bijdrage kunnen aanvragen van maximaal € 5.000 voor de aankleding van hun boot. Op https://pride.amsterdam/events/canal-parade/ is alle informatie te vinden. 
Trefwoorden: evenement, Amsterdam, Pride 2025

CELTH




||| Nieuws |||

14/11/25
Exclusief voor leden
Beleving bij erfgoed fors omhoog door 3,5 miljoen euro subsidie
In 2026 kunnen 63 Zuid-Hollandse initiatiefnemers voor het behoud en ontwikkeling van erfgoed een subsidie tegemoet zien binnen het maatregelenpakket van de zeven Zuid-Hollandse erfgoedlijnen. Gedeputeerde Staten stellen hiervoor in 2026 bijna € 3,5 miljoen beschikbaar. Van haven tot Limes, veel projecten krijgen meer belevingswaarde voor de bezoeker.
12/11/25
Groningen ondersteunt karakteristieke evenementen
Organisatoren van grote en Karakteristieke Evenementen in de provincie Groningen kunnen vanaf 24 november 2025 opnieuw subsidie aanvragen. In totaal is er voor 2026 een bedrag van 300.000 euro beschikbaar binnen de Subsidieregeling Karakteristieke Evenementen provincie Groningen.
11/11/25
Ingrid Thijssen stapt over naar TU Delft
VNO-NCW voorzitter Ingrid Thijssen wordt per 1 maart 2026 voorzitter van het College van Bestuur van de TU Delft.
10/11/25
Exclusief voor leden
Knopen Lopen naar laatste fase
De aanleg van het nieuwe wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg komt in de laatste fase. Dit is een grote stap in de realisatie van de regionale Visie Vrijetijdseconomie.
10/11/25
Verliest Nederland zijn mobiliteit?
De Mobiliteitsalliantie start vandaag een landelijke campagne om de urgentie van mobiliteit op de politieke agenda te krijgen. De sterke positie van Nederland met een hoge mobiliteit brokkelt af, meent de organisatie.
05/11/25
Koolmees tijdelijk geen NS-directeur maar verkenner
Wouter Koolmees (D66), president-directeur van NS, gaat tijdelijk als verkenner aan de slag. In opdr...
05/11/25
Eigenaar en exploitant gezocht voor uitkijktoren in Hedwigepolder
In de uitkijktoren die gebouwd wordt, komen een panoramaterras, expositieruimte, restaurant en lodges om bezoekers gastvrij te ontvangen en een unieke Zeeuwse beleving te geven.
03/11/25
Kerstmarkten steeds vroeger populair: nieuwe bestemmingen in de lift
Valkenburg, Brugge en Essen winnen terrein als winterbestemmingen – beleving en spreiding centraal in nieuwe boekingstrends