Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-12-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Routebureau Fryslân ondergebracht bij recreatieschap Marrekrite

Routebureau Fryslân ondergebracht bij recreatieschap Marrekrite
Foto: ANP / SEM VAN DER WAL

Recreatieschap Marrekrite krijgt er een extra taak bij met het Routebureau Fryslân. Dat heeft het algemeen bestuur besloten. Routebureau Fryslân heeft als doel hét aanspreekpunt voor routegebonden recreatie in Fryslân te zijn.

Het routebureau was sinds 2020 een project binnen het provinciaal beleid Gastvrij Friesland, onder de noemer Dagrecreatieve Netwerken. Daarvoor was de regie op en ontwikkeling van thematische routes wat versnipperd. Het was echter van belang om dit werk structureel te borgen, waarbij Recreatieschap Marrekrite als meest geschikte partij werd gezien, omdat zij ook al de fiets- en wandelknooppuntnetwerken in Friesland beheren.

Recreatieschap Marrekrite ontwikkelt en beheert de vrije ligplaatsen in de provincie, Fietsnetwerk Fryslân, Wandelnetwerk Fryslân en de Toeristische Overstappunten (TOP’s). De knooppuntnetwerken vormen al de basis voor thematische routes voor fietsen en wandelen en de TOP’s zijn startpunten voor routes in de omgeving. De uitbreiding met een routebureau is daarmee een logische stap voor het recreatieschap. Samen met diverse partijen zorgt Marrekrite ervoor dat inwoners en toeristen en inwoners nog meer geïnspireerd worden om de provincie te ontdekken.

Samenwerking

Het routebureau is een belangrijke schakel in de ontwikkeling van routes en de vermarkting van Fryslân, en zorgt voor de noodzakelijke afstemming en samenwerking tussen alle betrokken partijen. Zo’n veertig partijen, van marketingorganisaties tot natuur- en landschapsorganisaties, routeontwikkelaars en ondernemers zijn erbij betrokken.

Database

Het totale aanbod aan routes in Fryslân is opgeslagen in een centrale database, waarin ook andere toeristisch-recreatieve informatie zoals bezienswaardigheden, overnachtingsmogelijkheden en evenementen te vinden is. Het gaat dan om routes voor fietsen, wandelen en varen, maar ook andere manieren om je te verplaatsen. Daarnaast worden de routes aantrekkelijker gemaakt, door bezienswaardigheden of horeca aan de routes te koppelen.

Vindbaar

De informatie uit de database wordt via diverse websites ontsloten. Via websites als www.friesland.nl/routes en die van de regiomarketingorganisaties kan de recreant of toerist de beleefbare routes vinden. Ook toeristisch-recreatieve ondernemers kunnen via een zogenaamde widget routes op hun website tonen. Zo zorgen de organisaties samen voor een actueel aanbod aan interessante routes voor inwoners en toeristen.

Financiering

Het routebureau Fryslan kan werken met een budget van ruim € 300.000 per jaar. Dit wordt voor de jaren 2025 en 2026 nog grotendeels door de provincie Fryslân bekostigd en de rest door de deelnemende gemeenten. Vanaf 2027 zal een groter deel door de gemeenten bekostigd worden.

Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, fietsen, varen, varen, routenetwerken, Friesland

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen