Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland presenteert de gast van de toekomst

Zeeland presenteert de gast van de toekomst

Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’. Gedeputeerde Dick van der Velde schetste het belang van toerisme voor Zeeland met oog voor zowel ondernemers als inwoners.

Korteweg Maris schetste een toekomstbeeld waarin toerisme in balans moet zijn met de samenleving en de omgeving. Ze benadrukte dat de gast van de toekomst technologie en digitalisering omarmt, klimaatbewuste keuzes maakt en op zoek is naar authentieke ervaringen en lokale cultuur. Daarnaast zullen natuurgerichte activiteiten en ontmoetingen tussen alleenreizenden belangrijker worden.

Geen gamechangers verwacht

Maar niet alles verandert. Nederland, Duitsland en België blijven de drie belangrijkste markten voor Zeeland. Er wordt wel een sterke toename van gasten uit Zuid-Europa verwacht maar aantallen zijn nog beperkt. De babyboomers maken plaats voor generaties X, Y, Z en Alpha. Vanaf generatie Z zijn ze opgegroeid met de telefoon in de hand en verwachten op reis een compleet verweven digitaal en fysiek aanbod.

Kansen

Kansen liggen er voor convenienceproducten voor oudere generaties en slimme duurzame mobiliteit. De toerist van 2040 zal een balans zoeken tussen snelheid en rust, en zal comfortabele accommodaties in een groene omgeving waarderen. Door de klimaatverandering zullen ze verkoeling zoeken aan de kust maar wel uit de brandende zon. Met een focus op kwaliteit, in plaats van kwantiteit, kan Zeeland inspelen op de veranderende behoeften van toekomstige toeristen.

Integrale benadering

Het belang van een integrale benadering, waarbij economische, sociale en ecologische aspecten in balans zijn, werd duidelijk benadrukt. Daarbij moet de ontwikkelrichting van de sector in grote lijnen kloppen met behoeften van de gast van de toekomst. De overheid is daarbij verantwoordelijk voor de inrichting van de openbare ruimte en investeringen in natuur en cultuur. Ondernemers moeten focus kiezen in de brede pallet van leefstijlen. Met de nieuwe en praktische gids 'Leefstijlvinder' worden ze door het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme op weg geholpen.

Grote uitdagingen voor Zeeland

Voor gedeputeerde Dick van der Velde staat Zeeland voor grote uitdagingen rond de energietransitie, arbeidsmarkt, klimaatadaptatie, natuurinclusiviteit en de belangen van bewoners: "Denk mee over de gast van de toekomst maar denk ook na over de inwoner van de toekomst. Als we het draagvlak in de omgeving voor de sector kwijtraken doen we het niet goed. Mijn grootste angst is dat we deze sector verliezen omdat de inwoners het niet zo leuk meer vinden.” Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor ondernemen in toerisme en recreatie. "Voor een gezonde sector moet er ruimte zijn voor (product)vernieuwing, creativiteit en goed ondernemerschap.” Voor Van der Velde is toerisme is in Zeeland een topsector die niet alleen economisch van groot belang is maar ook bijdraagt aan de recreatie voor de eigen inwoners die gebruikmaken van voorzieningen die deels door toeristen worden betaald. "Zonder toerisme ziet Zeeland er heeeeel erg rustig uit”, besloot Van der Velde.

Tot slot

De Toeristische Ontmoetingsdag 2024 bood waardevolle inzichten in de toekomst van toerisme in Zeeland. Door samen te werken en te investeren in kennis en innovatie, kan Zeeland zich voorbereiden op de gast van de toekomst en een duurzame toeristische sector ontwikkelen.

Trefwoorden: toerisme, vakanties, Zeeland, toekomstverwachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.