Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Brabant Partners claimt Goed Leven

Brabant Partners claimt Goed Leven

Visit Brabant krijgt een nieuwe naam en strategie: Goed Leven. De organisatie gaat in navolging van veel DMO’s en CMO’s Brabant Partners heten. Voor het publiek blijft Visit Brabant de ingang tot al het moois dat Noord-Brabant te bieden heeft.

Het team van Visit Brabant heeft een jaar lang met externe partners aan de nieuwe ‘Meerjarenvisie 2025-2034’ gewerkt. De presentatie was gisteren in Veghel, op dezelfde locatie waar tien jaar geleden de start van Visit Brabant werd gevierd.

Goed Leven

Brabant gaat vanaf nu ‘Goed Leven’ claimen. Brabant Partners gaat voor een rijker Brabant in 2034 door bezoekers. Niet alleen economisch maar ook toekomstbestendig en duurzaam met het behoud van het moois van Brabant. In Nederland mag Brabant volgens directeur Heleen Huisjes ‘Goed Leven’ claimen. "Je kunt er genieten, er is de menselijke maat en een bloeiend verenigingsleven. Maar Goed Leven kan alleen bestaan als we erom geven, het teruggeven en doorgeven.”

IJzersterk verhaal

Voor gedeputeerde Bas Maas van de provincie is Goed Leven een ijzersterk verhaal. "Goed dat jullie vooruitblikken maar ik wil toch even terugkijken. Brabant stond er op bezoekersgebied tien jaar geleden niet goed voor. Dat is gekanteld en dat kan niet gezien worden zonder jullie inspanningen. We hebben veel bezoekers gekregen uit Duitsland en België. Die zijn aangeslagen op de campagnes van Visit Brabant.” Voor de meerjarenvisie had hij ook nog lovende woorden die hij in een breder perspectief plaatste. "We zien in de media veel waan van de dag en dan is het belangrijk dat we een stip op de horizon hebben. Dat we weten waar we naar toe werken. Goed Leven sluit heel mooi aan bij het provinciaal programma Levendig Brabant waar de sectoren met elkaar verbonden zijn.”

Merkwaarden en thema’s

Brabant Partners heeft rond Goed Leven drie merkwaarden gedefinieerd:

  • Aandacht voor elkaar en omgeving: Goed Leven gaat om de balans en tussen geven en nemen. We zijn teamspelers, diep verweven met Brabant. Saamhorigheid is onze kracht voor verandering.
  • Authenticiteit: Echte mensen met echte verhalen. Met nieuwsgierigheid en een open houding treden we de wereld tegemoet. We laten Brabant zien zoals het is, met al zijn realiteit en uitdagingen.
  • Stelling nemen en prikkelen met een positieve insteek: Goed Leven betekent karakter tonen en kleur bekennen. Met optimistische bevlogenheid inspireren we mensen om deel uit te maken van de beweging.

Die merkwaarden wil Brabant Partners laden rond drie thema’s. "Dat zijn de thema’s waar we ons in eerste instantie op gaan richten” vertelde Heleen aan haar en masse opgekomen partners. "Die thema’s vertegenwoordigen het DNA van Brabant maar zijn zeker niet in beton gegoten. Maar wel goed doordacht. Het kan zijn dat we in de loop van tien jaar wijzigingen in aanbrengen.”

  • Goed eten: Brabant staat bekend als bourgondisch, genieten en feesten. Maar dat geeft ook problemen in de voedselproductie, overgewicht en gezondheid. Die levensstijl is misschien niet meer houdbaar.  Als we het hebben over Goed Leven gaan we op zoek naar het nieuwe bourgondische van Brabant met goed eten door een lokaal en duurzaam aanbod. Brabant Partners wil onder andere met foodroutes toeristen met dat aanbod kennis laten maken. Voor ondernemers komt er een kennisprogramma.
  • Verbonden landschap: Het Brabantse landschap moeten we koesteren. Dorpen, steden en het landschap zijn voor bewoners en bezoekers een grote waarde. De kwaliteit van het landschap is belangrijk maar staat door onder andere verdozing onder druk. Belangrijke drager voor een verbonden landschap is het Van Gogh Nationaal Park. Ander mooi voorbeeld zijn de Kloosterroutes waar de spirituele waarde centraal staat. Daarnaast zet de organisatie in op belevingsroutes.
  • Samen sterk: De gastvrijheid en het feestelijke van de provincie wil Brabant Partners koesteren omdat dat de samenleving heel veel biedt. Dit is een hele belangrijke waarde voor Brabant maar die staat onder druk want Brabant is niet alleen gastvrij. Dat zien ze in de eenzaamheid die jongeren voelen of de protesten tegen asielzoekers. Daarom gaan we op zoek naar ontmoeting en welzijn. Wat kunnen we doen om dat vrijwilligerswerk te versterken en hoe krijgen we toegankelijkheid en inclusief aanbod.

Meer bezoek voor een rijker Brabant

Wat niet verandert is dat Brabant Partners bezoekers wil trekken uit Nederland en de buurlanden en ook inzet op meer bezoek. Maar wel met een duidelijke nuancering. Heleen: "Meer bezoekers voor een rijker Brabant maar met een positieve impact op de lokale economie en leefbaarheid. Het is belangrijk dat die bezoeker van wat verder weg Brabant nog weet te vinden.” De organisatie heeft zichzelf ook als opdracht gegeven om bezoek te spreiden naar minder drukke plekken en perioden.

Visit Brabant blijft

De Brabantse DMO gaat met twee merken werken. "We gaan door met Visit Brabant voor het publiek want we gaan onze SEO positie niet opgeven. Maar we gaan voor de b-to-b markt werken onder de naam Brabant Partners. We sluiten aan bij een grote groep van DMO’s die eenzelfde beweging maken.”

Nieuwe beeldtaal

De nieuwe strategie komt met een nieuwe beeldtaal en aanpak die in de loop van 2025 wordt uitgerold. "We gaan niet vertellen wat Goed Leven is. We gaan bewoners en bezoekers vragen: Wat is Goed Leven voor jou? In de communicatie komen vooral Brabanders aan het woord want zij vertellen de echte verhalen.” Dat komt ook tot uitdrukking in de fotografie die Brabant Partners gaat gebruiken. De Brabantse reisjournalist en fotograaf Hans Avontuur gaat de partners van Brabant Partners trainen in het fotograferen van het echte goede leven. "We zoeken de schoonheid in het alledaagse.”

De daad bij het woord

Dat Goed Leven niet alleen bij woorden bleef, bleek wel uit de hapjes die de bezoekers na afloop kregen gepresenteerd. Die waren verzorgd door BrabanDISH en DIS die vier gerechten met lokale producten serveerde. We kregen met het gerecht van BrabanDISH een voorproefje van de recepten die Myra Madeleine voor de feestdagen heeft ontwikkeld. Die werden geserveerd op handgemaakte bordjes van papierpulp en reststromen zoals uit de keuken zoals schillen van uien en suikerbieten. Deze bordjes zijn speciaal ontwikkeld door Marijke Remmers en worden gemaakt in een sociale werkplaats in Tilburg.

BrabanDISH
Topics:Marketing
Trefwoorden: beleid, dmo. Noord-Brabant, strategie, visie

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...