Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Better Places: Positieve impact maken met reizen

Better Places: Positieve impact maken met reizen

Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.

Better Places heeft een harde doelstelling om haar CO2-uitstoot te reduceren. De afgelopen jaren slaagden ze erin om de uitstoot per persoon per dag te verlagen met 5% per jaar.

Uitstoot omlaag

In 2023 lag de totale uitstoot van reizigers van Better Places op 82 kg. per dag. Dat was 20% lager dan in 2019 en weer twee kg lager dan in 2022. Voor 2024 ligt de doelstelling op 77 kg. Er is nog wel veel werk aan de winkel want in 2030 moet de uitstoot 55% lager zijn dan in 2019. Better Places neemt in haar berekening alle uitstoot ten gevolge van de reis mee.

Meer reizigers kiezen voor Europa

Inmiddels kiest 26% van de reizigers voor een Europese bestemming. Ook qua mobiliteit is er positief nieuws want 12% van alle reizigers binnen Europa kiest de trein boven het vliegtuig, reist 4% elektrisch naar de bestemming en stapte 38% in de auto. Van de 46% die vloog deed 78% dat zonder extra milieubelastende overstap. Als het gaat om drukte op bestemmingen heeft Better Places helemaal goed nieuws want 60% van de reizen vindt plaats buiten het hoogseizoen.

Better Places is in de reisbranche een kleine speler met grote impact. De reisorganisatie laat zien dat je met een transitie naar duurzamer reizen nog steeds een verdienmodel overeind kunt houden en reizigers daarin mee kunt nemen. In 2023 reisden 5.133 mensen met Better Places en gaven de reis een rapportcijfer 8,9. Van het complete aanbod (52 landen) heeft inmiddels 39% een Europese bestemming.

Veel geld naar lokale projecten

Naast het verlagen van de impact van reizen doet Better Places ook veel aan het ondersteunen van lokale projecten. In 2023 is door de organisatie 58.425 euro gedoneerd aan projecten met een positieve impact en is 77.052 geïnvesteerd in de energietransitie en biodiversiteit. Reizigers zelf doneerden 8.350 euro aan een bijzondere school in Tanzania.

Ook op diversiteit en inclusiviteit is Better Places actief. Zo heeft de helft van de reisexperts een niet-Nederlandse nationaliteit en is ook de helft vrouw.

Link: https://betterplaces.nl/sites/default/files/2024-11/Impactrapport-highlights-2023.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisorganisaties, touroperators, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...