Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Dark Sky campagne Terschelling wint gouden award content marketing

Regiomarketing

Dark Sky campagne Terschelling wint gouden award content marketing
Beeld uit de Dark Sky campagne van Terschelling.
Dark Sky Terschelling campagne die in magazine R&T van februari 2024 is beschreven, heeft de gouden award gewonnen in de categorie campagnes bij de Grand Prix Content Marketing. 

De campagne van Kruidvat werd met zilver bekroond en Axe wist brons binnen te slepen. Terschelling mag zich opvolger noemen van het Rijksmuseum dat in 2023 winnaar werd met de campagne Dichterbij Vermeer. Stichting Terschellinger Ondernemersfonds is opdrachtgever van de campagne, die is uitgevoerd door Sherpa’s Stories. De Grand Prix Content Marketing wordt georganiseerd door MarketingTribune (BBP Media) en het Genootschap van Contentstrategen. 

De Grand Prix Content Marketing erkent en beloont de allerbeste voorbeelden van contentmarketing. Awards worden beoordeeld op strategie, creativiteit en resultaat en uitgereikt aan de beste contentstrategieën. Dat wil zeggen ‘het structureel inzetten van content om vooraf bepaalde doelstellingen te behalen’. 

Specifieke aandacht van de jury in deze categorie gaat uit naar de strategie: een groot bereik en creatieve content zijn zeker belangrijk, maar er is vooraf goed nagedacht over de doelstellingen, doelgroep, kanaalstrategie, meetbaarheid en eventueel tussentijds kunnen bijsturen. 

Lef in doelstelling

Dark Sky Terschelling kwam als beste uit de bus bij de campagnes. Hiermee wil het eiland laten zien dat je geen astronaut hoeft te zijn om de sterren te bewonderen. Dat kan op Terschelling. Volgens de jury komt dat goed tot uiting in de campagne: "Deze case is uniek op alle fronten: zelfs het unique selling point is uniek. Er is lef voor nodig om je te committeren aan een commerciële doelstelling, namelijk meer overnachtingen op het eiland. Daar komt bij dat de content ook echt oogstrelend mooi is.” 

Wat is een Dark Sky Park?

Een Dark Sky Park is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Dit maakt Terschelling bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd. 

De campagne is uitgevoerd door Sherpa’s Stories in opdracht van de Stichting Terschellinger Ondernemingsfonds, in samenwerking met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Melis de Vries (founder van Dark Sky Park) en Staatsbosbeheer. Sherpa’s Stories werkte voor de campagne samen met Far Beyond, Red Online Marketing en Built For Comfort Communications. 
Trefwoorden: Terschelling, content, award, marketing, strategie, management

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.