Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-11-2024
Auteur: Marc Gerlings

Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren

Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Erfgoed en rivier komen samen bij Pannerden. Foto: Rijkswaterstaat.
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken. 

Nederland' kent twee grote ‘waterverhalen’. Het ene verhaal gaat over de bedwinging van de zee met iconische plekken zoals de Deltawerken. Het andere verhaal gaat over de getijdenwerking van de Waddenzee tevens UNESCO Werelderfgoed. 


Het 3e Waterverhaal is dat van de grote rivieren en hun betekenis in het verleden, heden en toekomst voor ons land en onze landschapsinrichting. Wethouder Arthur Boone van Zevenaar, voorzitter Bestuurlijke Kopgroep 3e Waterverhaal: "Het 3e Waterverhaal is tot nog toe nooit als een samenhangend geheel verteld. De Initiatiefgroep 3e Waterverhaal wil dat overheden, bedrijven, inwoners en andere partijen in Gelderland en Overijssel dit gezamenlijk gaan doen.” Het is kansrijk om in de toekomst het 3e Waterverhaal uit te rollen over alle grote Nederlandse rivieren. Deze start is meteen ook een uitnodiging voor instanties die aan dit verhaal willen bijdragen. 

Partijen die aan willen haken en een bijdrage willen leveren aan de plannen worden uitgenodigd een mail te sturen naar 3ewaterverhaal@marketingoost.nl
 

Recreatieve en toeristische betekenis grote rivieren

Nederland wordt doorsneden en gevormd door rivieren. Zij beïnvloeden de ontwikkeling van het landschap en het leven van de mens toen, nu en straks. Ze bepalen het aanzien van dorpen en steden, dienen als transportroutes, zijn inzetbaar voor verdediging, van betekenis voor recreatie, essentieel voor natuurontwikkeling en dagen meer dan ooit uit tot innovatieve oplossingen voor waterveiligheid en het behoud van waterkwaliteit. De initiatiefgroep wil de recreatieve en toeristische betekenis van de grote rivieren onder de aandacht brengen bij de bewoners en onze bezoekers. Het belevingsconcept is gericht op het versterken van de gebiedsidentiteit, waarbij voor het gebied kenmerkende plekken en verhalen in beeld zijn gebracht. We hebben verbindende verhaallijnen benoemd en het langgerekte projectgebied in 14 behapbare deelgebieden (rondjes) verdeeld. Met herkenbare ankerpunten als musea, pontjes, steenfabrieken en landmarks. Samen vormen ze een ketting van rivierbeleving.
 

Verhalen die verbinden

Van waterbeheer tot natuurbescherming en de rijke cultuurgeschiedenis die zich langs de oevers heeft afgespeeld – deze verhalen verbinden ons landschap én onze gemeenschappen. Maar het 3e Waterverhaal komt niet alleen tot leven door verhalen. Ambitie is ook om samen met de partners aanbodontwikkeling op en langs de rivieren aan te jagen. Van Zevenaar en Wijchen langs de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas via de IJssel tot aan het IJsselmeer. Dit zal bijdragen aan het spreiden van bezoekersstromen en het verlichten van de druk op populaire natuurgebieden, zoals de Veluwe.  
 

Regionale partners

Het 3e Waterverhaal is een initiatief van MarketingOost, Gastvrij Overijssel, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Veluwe op 1, Gemeente Zevenaar/De Liemers, Masterplan IJsselvallei en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen die samen de Initiatiefgroep vormen. Wethouders van de gemeenten Kampen, Olst-Wijhe, Heerde, Zutphen, Druten en Zevenaar vormen op dit moment de bestuurlijke kopgroep. Zij zijn de ambassadeurs van het 3e Waterverhaal. In een reeks fysieke en digitale bijeenkomsten, onder begeleiding van Bureau Trenn!ng en Bureau De Culturele Zaak, werden belangrijke keuzes gemaakt, gebiedskennis en ideeën opgehaald om gezamenlijk draagvlak te creëren voor dit bijzondere traject. Het Belevingsconcept is opgesteld met input van tal van organisaties zoals provincies, waterschappen, stichtingen, verenigingen, terrein beherende organisaties en ondernemers. 

Direct naar de download van het rapport Belevingsconcept 3e Waterverhaal.
Trefwoorden: destinatie, beleving, rivier

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...