Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-11-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Tarieven Schiphol fors omhoog, luchtvaartmaatschappijen not amused

Tarieven Schiphol fors omhoog, luchtvaartmaatschappijen not amused
Foto: 123RF

Schiphol gaat de komende jaren de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen fors verhogen. De totale stijging bedraagt 37% over een periode van drie jaar. Dit betekent dat vliegmaatschappijen gemiddeld 15 euro meer per passagier gaan betalen aan Schiphol in 2027. De luchthaven motiveert deze forse verhoging met de noodzaak om te investeren in een betere kwaliteit van de luchthaven en om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen.

De extra inkomsten die Schiphol genereert door de tariefsverhoging, worden geïnvesteerd in de verbetering van de luchthaveninfrastructuur, de dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen, en de arbeidsomstandigheden van medewerkers. Schiphol heeft plannen om de komende vijf jaar maar liefst 6 miljard euro te investeren.

Stimulans voor stillere vliegtuigen

Om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen, gaat Schiphol de tarieven voor stillere vliegtuigen verlagen en voor lawaaiige vliegtuigen verhogen. Vanaf 2025 worden bepaalde zeer lawaaiige vliegtuigen zelfs helemaal geweerd van Schiphol. Ook nachtvluchten worden duurder om zo het nachtelijke vliegverkeer te beperken.

CFO Robert Carsouw legt uit: "Deze forse stijging van de tarieven is noodzakelijk om te investeren in de gewenste kwaliteit en duurzaamheid op Schiphol, om de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen en passagiers te verbeteren, en om fatsoenlijke arbeidsomstandigheden te bieden aan alle mensen die op Schiphol werken. Daarnaast, door vliegen met lawaaiigere vliegtuigen en vliegen in de nacht aanzienlijk duurder of onmogelijk te maken, dragen we bij aan de reductie van overlast voor onze omgeving.”

KLM not amused

Volgens KLM wordt Schiphol de één na duurste luchthaven van Europa nu zij haar tarieven in het komende jaar verhoogt, bovenop de 40% tariefstijging van de afgelopen drie jaar. Dit heeft grote gevolgen voor zowel de reiziger als de luchtvaartsector. Doordat de kosten van tegenvallers bij Schiphol worden verhaald op de luchtvaartmaatschappijen, zijn hogere ticketprijzen voor reizigers onvermijdelijk. Marjan

Rintel, CEO van KLM: "Schiphol schuift extra kosten van tegenvallers en budgetoverschrijdingen voor een groot deel af op de reiziger. Duurdere tickets zijn onvermijdelijk als je de havengelden zo sterk verhoogt. Dat is onredelijk en onverstandig. Onredelijk, omdat Schiphol de kosten van alle tegenvallers én van de coronajaren volledig bij de luchtvaartmaatschappijen legt. Onverstandig, omdat de luchthaven daarmee haar eigen positie als internationaal knooppunt ondergraaft en kwetsbaar maakt. Met alle risico’s van dien voor de hubfunctie, de verbondenheid van Nederland en onze economie.” KLM is het overigens met Schiphol eens dat de staat van de luchthaven niet voldoet aan de behoeften van reizigers en werknemers op Schiphol. Ook steunt KLM de inspanningen om geluidshinder te beperken en het gebruik van tariefdifferentiatie om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren stillere vliegtuigen in te zetten.  

Balans tussen kosten en baten

De tariefsverhoging is volgens de luchthaven nodig om de kosten te dekken die Schiphol maakt voor de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen. De afgelopen jaren zijn de kosten voor Schiphol sterk gestegen door onder andere inflatie en de gevolgen van de coronapandemie. Schiphol benadrukt dat de luchthaven geen winst maakt op de havengelden en dat alle inkomsten worden gebruikt voor het onderhoud en de verbetering van de luchthaven.

Transavia vreest duurdere tickets

Transavia vindt de aangekondigde luchthaventarieven buiten elke proportie die niet in verhouding staan tot de dienstverlening op de luchthaven. Transavia begrijpt dat er geïnvesteerd moet worden in de luchthaven, maar deze investeringsagenda is simpelweg te ambitieus. Transavia wil dat Schiphol de prijzen aanpast naar redelijke tarieven, kritisch kijkt naar de investeringsagenda inclusief de maakbaarheid ervan en meer dan aangekondigd via eigen middelen bijdraagt om de tariefstijging te dempen. Te meer omdat naast de luchthaventarieven ook andere kosten, zoals ETS, SAF en vliegbelasting al zorgen voor een sterke groei van de ticketprijzen.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, tarieven, tickets

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.